مدرسه علمیه طوبی بهبهان

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

جایگاه خانواده در اسلام

03 بهمن 1391 توسط طیبی

خانواده در اسلام کانون عبودیت پروردگار است و اسلام اساس خانواده را بر مودت و رحمت می داند و بر حفظ و تشکیل آن تأکید زیادی دارد . مثلاً در آیه 32 سوره مبارکه نور در مورد اهمیت تشکیل خانواده می فرماید « و انکحوا الأیامی منکم و الصالحین من عبادکم و امائکم إن یکونوا فقراءَ یغنهم الله من فضله و الله واسع علیم »

در محیط خانواده ؛فرزند نیاز تکوینی و مستقیم خود را به پدر و مادر تأمین می کند و زن و شوهر نیاز جنسی و عاطفی خود را به وسیله یکدیگر برطرف می کنند .

اسلام برای خانواده از ابتدای تشکیل آن برنامه ویژه­ای دارد .نحوه معاشرت اعضای خانواده ؛ روابط والدین و فرزندان هریک دستورات خاصی دارد .

از دید اسلام اساس زندگی خانوادگی بر محبت و عشق بنا شده است . خدواند در قرآن در آیه 21 سوره مبارکه روم می فرماید:

«  و من ایاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون »

و از نشانه های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا درکنار آنان آرامش یابید ؛ و میانتان مودت و رحمت قرار داد در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند .

هدف خداوند از بیان آیه این است که میان دو همسر مودت و مهر و محبت برقرار باشد و در کنار هم احساس آرامش کنند . بنابراین اصل در زندگی خانوادگی وجود فضایی آرام و محبت آمیز است . زن و شوهر باید سعی کنند که در محیط خانواده ؛ میان اعضاء آرامش به وجود آید و روز به روز ، عواطف و محبتشان به هم بیشتر شود .

 

 

الگوهای خانواده در قرآن

 

اسلام در روش تربیتی خود ، انسانها را به الگوها و نمونه هایی برتر توجه می دهد . در واقع تأثیر الگوها در ساخته شدن فرد و جامعه بر کسی پوشیده نیست و هر خانوداه­ای که می تواند برای ایجاد آرامش و موفقیت در زندگی به این الگوها و نمونه ها توجه ویژه داشته باشد . که یک نمونه از خانواده ای برتر در قرآن خاندان حضرت ابراهیم (ع) است .

خداوند در آیه33و 34 سوره مبارکه آل عمران به برگزیده بودن این خاندان اشاره فرموده است.   

« انّ الله اصطفی آدم و نوحا و ال ابراهیم و ال عمران علی العالمین * ذریه بعضها من بعض و الله سمیع علیم »    

خداوند آدم ابوالبشر و نوح آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داد . خاندان و دودمانی که برخی از برخی دیگر نشأت گرفته و با هم دارای پیوند و ارتباط بودند و خداوند شنوای دانا است .

ادامه »

 نظر دهید »

مهمترین عامل بقای زندگی مشترک

30 مهر 1391 توسط طیبی


نگرش مثبت به همسر

ایرنا : رئیس انجمن مطالعات خانواده در ایران ، داشتن گرایش و نگرش مثبت به همسر را مهمترین عامل بقای زندگی مشترک دانست و گفت :

ادامه »

 نظر دهید »

بهشت را به خانه ببر

25 مهر 1391 توسط طیبی

 

مباحثی پیرامون اخلاق فردی در خانواده

شناخت دنیای متفاوت زن و مرد
همان طور که زن و مرد ، از لحاظ ظاهری با یکدیگر متفاوتند ، این تفاوت‌ها در روحیات آنها هم دیده می‌شود . در اینجا به ذکر مهم‌ترین این موارد می‌پردازیم :
1. زن ، توجّه بیشتری به جزئیّات دارد و مرد ، کلّی نگر است .
2. مرد ، از زن اجتماعی‌تر است امّا زن ، از هوش اجتماعی بالاتری برخوردار است .
3. مرد کمتر می‌تواند چند کار را به طور همزمان و به طور منظم مدیریت کند . امّا زن در مدیریت خود نظم بیشتری دارد .
4. زن همیشه از هدیه گرفتن و خرید کردن خوشحال می‌شود . امّا این گونه امور مرد را به اندازه‌ی زن مسرور نمی‌کند .
5. جهت یابی مرد ، قوی‌تر از زن است .
6. مردها در رشته‌های فنّی موفّق‌ترند و زنها در رشته‌هایی که با محفوظات بیشتر سر و کار دارند .
7. مرد از لحاظ شخصیّتی نسبت به زن غمگینی بیشتری دارد و زن شادی افزون‌تر .
8. مردها بیشتر تمایل دارند مانع دعوا شوند ، امّا زنها در مواردی دعوا را استمرار می‌بخشند .
9. مرد در مقابل استرس ، کم طاقت است ؛ امّا زن مقاومت بیشتری نشان می‌دهد .


آشنایی با دنیای زنان :
شما و همسرتان به عنوان شریک زندگی یکدیگر ، باید از نیازها و توقعّات هم آگاهی داشته باشید تا بتوانید از اختلاف‌های احتمالی جلوگیری کنید . بدین منظور :

به عنوان یک مرد باید :
1. همسرتان را درک کنید .
2. نشان دهید که حضور همسرتان ارزشمند است .
3. به همسر خود احترام بگذارید .
4. زن نیازمند حرف زدن است .
5. به همسر خود توجّه کنید .


آشنایی با دنیای مردان :

به عنوان یک زن باید :
1. شوهرتان را با مردهای دیگر مقایسه نکنید .
2. از شوهرتان تشکّر کنید .
3. شوهر خود را تحسین کنید .
4. به سکوت هم احترام بگذارید .

پس :
آرامش خواهد آمد اگر …
1. از خدا کمک بخواهید .
2. اهل عمل و مسئولیّت پذیر باشید نه مسئولیّت گریز
3. جدال نکنید و هرگز دشنام ندهید .
4. به یکدیگر هدیه بدهید .
5. هنر معناجویی داشته باشید .
6. حتّی المقدور با یکدیگر غذا بخورید .
7. جلسات خانوادگی ترتیب دهید .
8. به عهد خود وفا کنید .
9. همسرتان را هر طور که دوست دارد ، صدا بزنید .
10. عیب پوشی کنید .
11. محبّت خود را انتقال دهید .
12. تا می‌توانید عاشقانه زندگی کنید .
13. عذرخواه باشید و خود نیز عذر دیکگران را بپذیرید .
14. گذشت داشته باشید .
15. رازدار باشید .
16. به خلوت یکدیگر احترام بگذارید .
17. همسرتان را از وضعیّت اقتصادی موجود ، آگاه کنید .
18. مخصوص آقایان : شادی خانواده در گرو تفریح و سرگرمی است .

از شما خواستاریم این مطالب را مطالعه و در اختیاز دیگران قرار دهید و اگر در رفتار شما با دیگران و همچنین رفتار دیگران با شما تغییری (چه مثبت و چه منفی) به وجود آمد ، در چند جمله نوشته و آن را به نشانی neshaniedoot@yahoo.com بفرستید .

برگرفته از نشریه آستان مقدّس امامزاده فضل (ع) بهبهان.

به مناسبت بزرگداشت حضرت امامزاده فضل (ع)

 

 نظر دهید »

شخصیت شناسی قرآنی

02 مرداد 1391 توسط طیبی

 

از دیدگاه قرآن در میان انسان ها سه نوع شخصیت ایمانی وجود دارد : مؤمن ، کافر و منافق . شخصیت های مؤمن ، خود دارای سه درجه هستند : آنان که به خود ظلم می کنند و گناهکارند ، آنان که میانه رو هستند ، آنها که پیشتازند و به درجات قرب الهی نزدیک . 1 منافقان هم کسانی هستند که دوگانگی ریشه‌ای در ظاهر و باطنشان موج می زند ، مبتلا به شک و تردیدند ، افراد بی‌بصیرتی هستند و چشم و دلشان کور است ، دل‌هایشان پر از تعصّب و لجاجت است ، غرق در مشکلات و نگرانی‌ها شده‌اند ، در همین دنیا دلهره ، اضطراب ، رسوایی و ذلّت دامن‌گیرشان می‌شود و بسیار از مرگ می‌ترسند . 2 اما کافران که دل و اندیشه‌شان را قفل کرده‌اند و به خاطر کبر و غرور ، لجاجت ، تعصّبات و ارزش های پوچ گذشتگانشان ، از فکر کردن درباره‌ی حرف های تازه و اندیشه های جدید فرار می کنند و به همین دلیل ، از درک حقایق عاجز و ناتوانند . 3

از نگاه قرآن ، ترس دو نوع است : ترس پسندیده و ترس ناپسند . ترس پسندیده همان ترس از خداوند و عدالت اوست که انسان را به سوی اصلاح رفتار هدایت می‌کند ، 4 اما ترس ناپسند ، اضطراب شدیدی است که اعتماد به نفس فرد را از بین می برد و البتّه باید با آن مبارزه کرد . 5 خشم را هم می توان به دو نوع تقسیم کرد : خشم سودمند و خشم ویرانگر . خشم مفید ، راهی برای رسیدن به هدف است ؛ مثل خشم در برابر دشمنان و متجاوزان ، اما خشم مخرّب که ثمره ای جز ناراحتی خود و دیگران ندارد ، مطلوب نیست و باید از بین برود . قرآن کریم با توصیه به صبر ، پاسخگویی بدی با خوبی ، وعده‌ی بهشت و پاداش اخروی ، سفارش به بخشش و عفو و یادآوری قدرت و خشم و بخشش خداوند ، به درمان بیماری خشم و عصبانیت پرداخته است . 6 در فرهنگ قرآن یکی از راه های مؤثّر و اساسی روان درمانی ، گوش دادن به مواعظ و اندرزهای قرآنی است . 7 در روش روان درمانی قرآن ، ایمان منشأ امنیّت 8 و یاد خدا آرام بخش دلهاست . 9

 

پی نوشت‌ها :

1.     فاطر / 32 . ترجمه المیزان ، ج 17 ، ص 64

2.     بقره / 8 تا 20

3.     بقره / 171

4.     انفال / 2

5.     احزاب / 10 و 11

6.     به ترتیب در سوره های شوری : 43 ، فصلت : 34 ، آل عمران : 133 و 143 ، شوری : 36 و 37 و نور : 22

7.     یونس / 57

8.     انعام / 82 و رعد / 28

9.     رعد / 28

 نظر دهید »

اهمیت شیر مادر

07 تیر 1391 توسط طیبی

اهمیت شیر مادر :

شیر مادر اهمیت زیادی دارد تا آنجا که قرآن کریم به عنوان مهمترین رکن معارف اسلامی و کتاب سعادت دوسرای در چند آیه مسئله شیر مادر را مطرح فرموده است . به عنوان نمونه :

1)      در سوره بقره آیه 233 آمده : « والوالدات یرضعن اولادهن حولین کاملین لمن اراد ان یتم الرضاعه … ؛ مادران باید دو سال تمام فرزندان خود را شیر بدهند ، آن که خواهد فرزند را شیر تمام بدهد »

2)     در سوره لقمان آیه 14 آمده : « و وصینا الانسان بوالدیه حمله امه و معنا علی وهن و فصاله فی عامین … ؛ و ما به انسان درباره پدر و مادرش سفارش کردیم مادرش او را با زحمت حمل کرد و دوران شیرخوارگی او در دو سال پایان می یابد »

از آیات قرآن به دست می آید که مدت شیردهی دو سال است و بر این نکته تأکید دارد که کودک حق دارد دوران شیرخواری را به طور طبیعی با بهره گیری از شیر مادر خودش سپری کند .

در این زمینه ائمه معصومین (ع) نیز سفارشات فراوانی نموده اند . از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

امام رضا (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل می فرمایند : « لیس للصبی لبن خیر من لبن امه ؛ ذبرایکودک شیری بهتر از شیر مادرش نیست »

امام علی (ع) می فرمایند : « نافع ترین و مبارک ترین شیرها برای فرزند ، شیر مادر است »

 

[بلقیس صالح از نیجریه ، دانش پژوه مقطع کارشناسی رشته کلام]

 4 نظر

لذّت هدیه دادن

31 اردیبهشت 1391 توسط طیبی

 

پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) می فرماید :

هر که از بازار نوبری برای فرزندانش «بخرد» و بیاورد ، همچون کسی است که صدقه ای را حمل می کند تا اینکه آن را در دهانشان بگذارد و اول از دخترها شروع کند ؛ زیرا خداوند نسبت به دختران دلسوز و مهربان است و هر کس نسبت به دختران نرمی و لطافت نشان دهد ، همچون کسی است که از خشیّت خدا گریه می کند و هر که از خشیّت خدا گریه کند ، خدا او را ببخشد و هر که دختری را خوش حال کند ، خداوند او را روز قیامت خوش حال کند .

 

[تنبیه الغافلین ، ص 352 ، ح 526 ، احیاء علوم الدین ، ج 2 ، ص 79 / کلاهما عن انس]

 3 نظر

روابط دختر و پسر

26 فروردین 1391 توسط طیبی

ـ دیدگاه اسلام و قرآن :

از دیدگاه اسلام ، ارتباط دوستانه و صمیمی میان دو جنس مخالف فقط در چهارچوب ازدواج معنا دارد در اجتماع با رعایت موازین اسلامی و حفظ حجاب و عفاف در عرصه‌های علمی و مشارکت‌های اجتماعی قابل قبول است و شارع مقدّس آن را نفی نمی کند . از این رو در اسلام رابطه‌ی دوستی بین پسر و دختر معنا ندارد . البتّه روش اسلام : « مخالفت با اختلات دختر و پسر است» نه « مخالفت با شرکت دختر و پسر در مجامع عمومی با حفظ حریم » . این نهی در اسلام به معنای طرد فرد از جامعه و جلوگیری از فعالیّت‌های اجتماعی نیست بلکه حفظ حریم میان مرد و زن و عفّت و حیا را مورد تأکید قرار می دهد . امّا متأسّفانه در بعضی جاها این ارتباط مورد نظر اسلام و طبق موازین اسلام رعایت نشده و مشکلاتی را پدید می آورد که باید در فکر راه چاره‌ي آن بود .

ـ وضع مطلوب در روابط دختر و پسر :

رابطه‌ی دختر و پسر نوعی رفتار اجتماعی محسوب می شود بنابراین قبل از اینکه معتقد به نفی هرگونه ارتباط و یا رابطه‌ی بدون مرز میان آنها باشیم بهتر است اندکی به واقعیّت‌های موجود در جامعه بپردازيم . از طرف ديگر آموزش روابط سالم میان دختر و پسر نیاز اساسی جامعه‌ی کنونی است که متأسّفانه چندان مورد توجّه قرار نگرفته است . برای نشان دادن وضعیّت مطلوب و حدود ارتباط مناسب میان این دو جنس می توان به ویژگی‌ها و خصوصیّات زیر اشاره کرد :

1- شناخت واقعیّت‌های جنس مخالف

2- اجتناب از خیال پردازی و تصوّر رویایی در مورد جنس مخالف

3- از بین بردن ترس‌ها ، دلهره‌ها ، هیجان‌ها ، احساس خصومت و خشونت نسبت به جنس مخالف

4- حفظ خونسردی و صلابت شخصیّت ، به هنگام برخورد با جنس مخالف

5- برخورد مبتنی بر احترام با مراعات حدود شرعی در مورد محرم و نامحرم و حلال و حرام

6- فقدان روابط پنهان با جنس مخالف و مشورت با والدین در این گونه موارد

7- اجتناب از برقراری روابط صمیمانه با جنس مخالف قبل از عقد شرعی

8- نداشتن رفتار سبک ، خودنمایی و جلب توجّه جنس مخالف در مجالس مختلف

 

 

فرازی از مقاله خانم فریده صحرارو (فارغ التحصیل) - مسابقه رشد 2

 نظر دهید »

منشور سعادت

06 تیر 1390 توسط طیبی

 

1. شائبه های درونی :

گاهی وقت ها شوائبی در قلب و عمل انسان می باشد که قائم به غیر هم نیست ؛ برخلاف ریا که قائم به غیر است یعنی باید غیری باشد تا عمل را برای آن شخص از روی ریا انجام دهد . اما گاهی شائبه ، قائم به غیر نیست ، قائم به شخص است مانند عُجب ؛ مثلاً اگر خداوند به او توفیق خواندن نماز شب بدهد ، خود را خیلی آدم خوبی و دارای امتیازی می پندارد و چه بسا خود را از خداوند هم طلبکار می بیند ! عُجب و خودپسندی نیز مانند ریا ، مُفسِد عمل می باشد حتی از نظر فقهی ، مرحوم سیّد در « عروه » می فرماید : عُجب اگر مقارن عمل باشد ، نماز را باطل می کند . التبه در مورد بعد از عمل چیزی نفرموده ، ولی تحقیق آن است که : در این صورت ـ عُجب بعد از عمل ـ گرچه عمل ، باطل نمی شود ، اما کاشفیّت دارد ؛ یعنی کشف می شود که این انسان ، قلباً آلوده است . چنان چه در مورد ریا هم اگر کسی در حین عمل وارد شد و نمازگزار هیچ عملی را برای آن شخص انجام ندهد ؛ فقط در قلبش خوشحال شود که فلانی هم این کار را دید ؛ در این جا نیز عمل باطل نمی شود ولی کاشفیّت دارد از آلودگی قلب و پستی مقام و معرفت شخص .

البته باید توجه داشت که حالت شُکر با عُجب اشتباه نشود ؛ زیرا گاهی می گوید : خدایا ، شکرت که به من توفیق نماز شب دادی ! الان بسیاری در خواب هستند ؛ تو به من لطف فرمودی ! و خلاصه خوشحالی برای این است که این نعمت و احسان را از جانب خدا می بیند و لذا سپاسگزار اوست ؛ این عجُب نیست . و به طور کلی چه در مورد عجب و چه ریا ، انسان از آن طرف نباید مبتلا به وسواس شود و راه نفوذ شیطان را بر خود باز کند تا از طریق وسواس و تخیّل و توهّمِ عجب و ریا ، از عمل خیر و عبادت باز مانده و خیال کند این ، اخلاص است ؛ درحالی که وسوسه ی شیطان است !

2. مکر شیطان و شناخت اولویّت ها :


گاهی شوائب و ناخالصی های اعمال ، مانند عجب و ریا نیست ؛ بلکه دقیق تر است یعنی از مکائد مخفی و تصرّفات و نیرنگ های دقیق شیطان است . در این زمینه جمله ی بسیار عمیقی از یکی از محقّقان و اهل معرفت وجود دارد؛ که من برای به دست آوردن این جمله ، سه هزار کیلومتر راه طی کرده ام ؛ حالا آسان در اختیار شما قرار می دهد . کتابی است به نام « المُقَفِّی الکبیر » که مرحوم صاحب « عبقات » (رضوانُ الله تعالی علیه) از آن نقل می کند . در زمان ایشان خطّی بوده است ؛ آن را در لبنان دیدم . در این کتاب از یکی از بزرگان جمله ای را نقل می کند که در زیر آسمان ، یک جمله ی شاخصی است ؛ می گوید :

کَفَی لِلشَّیطان نَصِیباً فِیکَ اَن یَنقُلَکَ مِن طاعهٍ الی طاعهٍ .

« در بهره مندی شیطان از تو همین بس که تو را از طاعتی به طاعت دیگر منتقل کند ! »

این سه هزار کیلومتر را رفتیم و برگشتیم ، دیدم مقدّر بوده که این جمله را پیدا کنم !

بهره مندی و تصرّف شیطان در انسان ، فقط وادار کردن به گناهان کبیره و صغیره ی متعارف نیست . در هر کسی متناسب با خود اوست ، در مؤمنان و اهل تقوی و مسجد و هیئت هم به نحو خاصّی است .

مثلاً شخص می خواهد عبادتی مثل زیارت عاشورا انجام دهد ، از طرفی هم عَمّه ی پیری دارد و فرصت مناسبی است که از او سر بزند و هدیه ای ببرد و صله ی ارحام نموده و او را خوشحال کند . هر دو طاعت است و عمل خیر ؛ امّا شیطان در این جا دخالت می کند و نفس می آید و اصرار بر خواندن زیارت عاشورا می کند و در مورد دیدار عمّه که فرضاً در این جا اولویت دارد ، می گوید : برای دیدار ، وقت زیاد است ؛ فعلاً زیارت را بخوان ! تشخیص این که کدام عمل برای خداست ، کدام ضرورت و اولویت دارد ، کدام مخالفتش با نفس بیشتر است و کدام نیست ، بسیار مشکل و دقیق است . راهش فقط تقوی و اخلاص و پناه بردن به خداوند و استمداد از اوست . خداوند می فرماید :

إن تَتَّقُوا اللهَ یَجعَل لَّکُم فُرقاناً (سوره ی انفال / آیه 29)

« اگر تقوای الهی داشته باشید ، خداوند برای شما فُرقان قرار می دهد » .

فرقان یعنی نور بصیرتی که حق را از باطل تشخیص می دهد ؛ کردار پاک و خالص را از ناپاک و شیطانی جدا می کند .

3. تجلّی پاکی و اخلاص :


شخص موثّقی نقل کرد که : زمانی مرحوم آیت اله شهید بهشتی (رضوان الله علیه) در نزد امام خمینی مطلبی را بیان نموده و گویا ابراز شکوه ای از بعضی از مسائل جاری می نموده است ؛ امام خمینی خطاب به شهید بهشتی فرموده بودند : این مردم را می بینی که این طور اظهار محبّت می کنند ؟! به مادرت زهرا قسم ، که برای من هیچ فرقی نمی کند که بگویند : « روح منی خمینی » یا بگویند : « مرگ بر خمینی » !

4. حدیث اربعین ، در اخلاص و ظهور حکمت :

عدد اربعین (چهل) که در بعضی آیات و روایات آمده است دارای اسرار و حکمت های پنهانی است و یک نحو ارتباط با ظهور و فعلیّت استعدادها دارد . حدیث معروفی است از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) که فرمودند :

مَن اَخلَصَ لِلَّهِ صَباحاً ظَهَرت یَنابیعُ الحِکمَه مِن قَبله علی لِسانِهِ « کسی که چهل روز همه ی کارهایش را برای خدا خالص کند ، منبع های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می شود » . (اصول کافی ، ج 2 ، ص 16)

اخلاص درجاتی دارد ؛ اخلاص کامل بسسیار مشکل و مرحله ی بالایی است ، باید به خداوند پناه برد و از او استمداد نمود .

آیا این حکمت هایی که در حدیث اشاره شده ، در قلب بوده و با این اخلاص در چهل روز ، ظهور پیدا می کند و از قلب بر لسان جاری می شود ؛ یا این که با اخلاص ورزیدن چهل روز ، ایجاد می شود ؟! این مطلب جای بسیار تأمّل و دقت است !

حضرت امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در نهج البلاغه تعبیری دارد که در عالم منحصر به آن حضرت است ! حضرت در ضمن بیان علّت ارسال پیامبران می فرماید : وَ یُثِیرُوا لَهُم دَفَائِنَ العُقُول .

« یکی از علل ارسال پیامبران این است که : گوهرهای عقولی که در گنجینه های فطرتشان پنهان مانده ، استخراج کنند » . (نهج البلاغه / خطبه اول)

یعنی در عقول و باطن انسان ها ، گنج های دفن شده و جواهر پنهانی است که پیامبران و تعالیم دینی و الهی ، آن ها را می کاوند و به فعلیّت و ظهور می رسانند . از این فرمایش حضرت استفاده می شود که یک حقایق پنهانی در وجود ما هست که خود ما هم خبر نداریم .

سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد

آنچه خود داشت ز بیگانه تمنّا می کرد

این مطلب نشان دهنده ی اهمیّت اخلاص می باشد . روایت داریم که مؤمن زمانی به کمال ایمان می رسد که مدح و ذمّ مردم برای او یکسان باشد !

منبع : نکته ها از گفته ها ، گزیده ای از سخنرانی های استاد فاطمی نیا


 نظر دهید »

روابط همسران از دیدگاه قرآن وائمه

20 دی 1389 توسط طیبی

روابط همسران از دیدگاه قرآن و ائمه …

پیمانی پاک

تشکیل خانواده در اسلام، مسئله‏ای حیاتی و برنامه‏ای عالی است که اگر چه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‏پوشد امّا نخستین مایه‏های آن بصورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج به اراده‏ی حکیمانه حضرت باری تعالی در نهاد انسان قرار داده شده است. ایجاد آرامش و مودت بر اثر ازدواج از نشانه‏های لطف خداوند می‏باشد.
به علاوه محکم‏ترین و برترین برنامه برای جلوگیری از گناه و صیانت جامعه و نجات دادن نسل جوان از سقوط در باتلاق منکرات، ابتذال و فحشاء، ازدواج می‏باشد. براین اساس در مرحله اوّل بر والدین، اقوام و نهادهای ذیربط واجب است که نسبت به ایجاد مقدمات این سنت الهی و حرکت پسندیده اقدام کنند و با دستان خویش با ساده‏ترین روش زمینه پیمانی پاک را فراهم آورند. در مرحله بعد بر پسران و دخــتران است که بنای زندگی و سعادتمندانه‏ای را به دور از تکلّفات و با اجتناب از شرایط سخت برپا نمایند. البته این موضوع با مقدماتی انجام می‏پذیرد.

پژوهش پیرامون همسر دلخواه

تشکیل کانونی به نام خانواده اهمیت شایان توجهی دارد زیرا برای هر کــسی یک بار در طول زندگیش این فرصت پیش می‏آید و هر کدام از دخــتر و پسر می‏خواهد برای خود شریکی در مسیر زندگی خویش برگزیند که تا پایان عمر با وی خواهد بود و از همه اسرار و رموز او باخبر خواهد گردید. شریکی که مادر فرزندان، و مربّی کودکان است و یا آن که پدر و مسؤول و مدیر خانواده است و در صورت انتخاب درست، به اعتبار، عزت و آبروی طرفین افزوده خواهد شد، بنابراین عقل و برهان چنین قضاوت می‏کند که درباره‏ی همسر آینده باید بررسی هایی بعمل آورد. از این جهت حضرت امام رضا(ع) فرموده‏اند: «النکاحُ رِقٌ فاذا انْکَحَ اَحَدُکُمْ ولیْدةً فَقَدْ ارقّها فلْینْظُرْ اَحَدَکُمْ لِمَنْ یَرُقُّ کریمته.»
براساس این روایت نورانی کــسی که دخــتر خویش را شوهر می‏دهد در واقع او را از حوزه ی اختیار خویش بیرون می‏آورد و در اختیار دیگری قرار می‏دهد بنابراین باید خانواده‏ها بررسی کنند که دخــتر خویش را به چه کــسی می‏دهند و پاره‏ای از حیات خود و محصول تلاش‏ها، تربیت‏های خویشتن را به دست چه فردی می‏سپارند. بنابراین دخــتر و پسر قبل از ازدواج باید از روحیات، عادات، اخلاق و سلامت فیزیکی و روانی یکدیگر در حد ضرورت باخبر باشند. از این جهت است که رسول اکرم (ص) تأکید نموده‏اند با افراد دارای حسب و نسب وصلت کنید زیرا تمامی خصال و صفات والدین به فرزندان انتقال می‏یابد. خانواده‏ها مراقب باشند دخــتر با ایمان خود را به جوانی که اهل حق و حقیقت نمی‏باشد و خود در باتلاق انحراف دست و پا می‏زند ندهند و برای جوان پاک خود دخــتری را که به ارزش‏ها و فضایل پشت پا زده است انتخاب نکنند. حضرت امام رضا(ع) مسلمانان را از وصلت با شرابخواران نهی کرده‏اند: «و ایّاکَ انْ تُزَوَّجَ شارِبَ الَخَمْر فان زَوَّجْتهُ فکانما قَدّتْ الی الزّنا؛ اجتناب کن از این که دخــتر خود را به شرابخواری بدهی که اگر او را به چنین تبهکاری شوهر دهی گویا آن که آن پاکدامن را به زنا داده‏ای؟!» آری آن که پای بند واجبات الهی نمی‏باشد و از ارتکاب فسق و فجور پروا ندارد و از حسنات اخلاقی بی بهره است نباید به عنوان همسر آینده برگزیده شود زیرا بنا به فرمایش ائمه هدی آثار حرام و گناه در نسل آشکار می‏گردد.

جایگاه خانواده

خانواده هسته ی نخستین تشکیل ساختمان جامعه به شمار می‏رود و عواملی چون عشق و محبت و عاطفه را در وجود انسان‏ها ریشه دار می‏نماید. با رعایت موازین ارزشی اسلامی زندگی خانوادگی شکوفا می‏گردد و آیین اسلام حقوقی برای اعضای آن بوجود می‏آورد که با مراعات و اجرای آن، صفا و صمیمیت چون چشمه‏ای جوشان در خانواده جاری می‏گردد.در حضور مناسبات اخلاقی و روابط بین اعضای خانواده حضرت امام رضا(ع) یک اصل کلّی، جالب و دارای پیامی روان شناختی را مطرح می‏فرمایند: «اجْعلْ مُعاشرَ تَکَ مَعَ الصغیرو الکبیر؛ یعنی برخورد خود را با افراد کوچک و بزرگ زیبا و نیکو گردان» که این اصل در حُسن معاشرت و بهبودی آن تأثیری فراوان دارد، این سخن می‏تواند برگرفته از فرمایش رسول اکرم (ص) باشد که می‏فرمایند: «خیرکم خیرکم لاهله و انا خیرکم لاهلی : بهترین شما کــسی است که برای اهل خانه‏اش نیکو باشد و من نیکوترین شما برای خانواده‏ام هستم. مرد خانه حقّ ندارد به هر دلیلی ارتباط با همسر خویش را بیش از چهار ماه ترک نماید فکر این که زن به ترک آن راضی باشد یا اینکه برای مرد مسافرت واجبی و لازمی چون حج و کــسب معاش پیش آید، این که چنین آمیزشی حاوی خسرانی غیر قابل جبران باشد. گروهی به محضر حضرت امام رضا(ع) آمدند و عرض کردند: ای پسر رسول خدا(ص) مردی زنی جوان دارد و چون مصیبتی متوجه‏اش گردیده، مدت چند ماه و بلکه یک سال است که ارتباط با همسر خویش را ترک کرده است البته این کار به دلیل اذیت، آزار و انتقام نبوده بلکه به علت اندوه و افسردگی خاطر از این معاشرت اجتناب کرده است. آیا با این عمل عصیان و ترک گناهی مرتکب شده است. امام فرمودند: بلی، ترک این ارتباط بیش از چهار ماه گناه دارد.

ابراز محبت و ایجاد مودت

اصل محبت را خداوند در قلب زن و شوهر قرار می‏دهد و بر آنان است که این نعمت باطنی و حالت قلبی را که موجب آرامش زندگی و صفا و پاکی است بوسیله جانبداری از هم، گذشت و فداکاری، خوش اخلاقی، توقع در اندازه و ظرفیت لازم، حفظ شئون و شخصیت طرفین و اجتناب از بگو مگوهای بیهوده حفظ کنند و از عواملی که به محبت و عاطفه خلل وارد می‏نماید بپرهیزند زیرا تبدیل این عاطفه و شوق به کینه و نفرت و بغض در صورتی که ملاک شرعی و عقلی در کار نباشد مبدل نمودن نعمت به نقمت و بلاست و خود نوعی ناسپاسی به شمار می‏آید البته به فرمایش حضرت امام رضا(ع) دل‏ها را رغبت و نفرت و نشاط و سستی می‏باشد، هنگامی که دل میل و اقبال می‏کند بینش و ادراک دارد و زمانی که بی میل است افسرده و ناتوان می‏باشد از این روی هنگامی که درون با نشاط توأم می‏باشد باید دل‏ها را بکار گرفت و زمانی که حالت سستی و رخوت دارد باید آن را رها کرد تا توان و آرامش خود را بازیابد.

زن و شوهر در روابط عاطفی با یکدیگر باید این بیان گُهربار امام رضا(ع) را در نظر گیرند که می‏فرمایند: اگر مؤمنی خشمگین شود عصبانیت، وی را از طریق حق بیرون نمی‏برد و اگر شادمانی یابد این خرسندی وی را دچار باطل نمی‏سازد و چون به اقتداری می‏رسد بیشتر از آنچه حق دارد، نمی‏گیرد. حضرت امام رضا(ع) در سیره ی عملی خویش در جهت تقویت عواطف و تکریم شخصیت حاضران در خانه و در جمع معاشرین این گونه بودند. ابراهیم بن عباس می‏گوید: هرگز شخصیتی برتر از امام رضا(ع) ندیدم، هرگز پای خویش را در مقابل همنشین خویش دراز نمی‏نمود و پیش از او تکیه نمی‏داد. به خدمتگزاران دشنام نمی‏گفت، صدایش به خنده بلند نمی‏شد و همواره با غلامان و زیردستان خود کنار سفره ی غذا می‏نشست. حضرت امام رضا(ع) اعتقاد داشتند: اگر نسبت به کــسی محبتی دارید آن را آشکار کنید زیرا اظهار دوستی نیمی از خردمندی به شمار می‏آید بنابراین زن و شوهر باید عواطف خود را در خصوص یکدیگر علنی سازند و در این مورد از خجالت و شرمساری پرهیز کنند. یکی از اموری که بر رونق و صفای خانه می‏افراید تلاوت قرآن می‏باشد. حضرت علی بن موسی الرضا(ع) فرموده‏اند: در خانه هایتان برنامه‏ای برای تلاوت قرآن کریم ترتیب دهید به درستی هرگاه در منزلی قرآن خوانده شود امور اهلش سهل و آسان می‏گردد و خیر و برکتش بسیارشده و در غیر این صورت اهل خانه در تنگنای فکری و روانی و اقتصادی قرار می‏گیرند.

بر این اساس عوامل معنوی و روی آوردن به سنت‏های مذهبی می‏تواند روابط عاطفی و فضای روان شناختی خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. در مواقعی حتی ابراز عواطف هم برقرار است ولی گویا احساس آرامش از خانه رخت بربسته است و این بدان دلیل می‏باشد که اهل خانه از ذکر خداوند اعراض نموده‏اند چرا که قرآن می‏فرماید: «وَ مَنْ اعْرَضَ عَنْ ذکری فانَّ لَهُ معیشة ضنکا.»


 

 نظر دهید »

وظیفه تربیتی مرد و زن در قبال خانواده از منظر قرآن

09 دی 1389 توسط طیبی
 

سوره تحریم: (( یا أَیُّها الَّذین آمَنُوا قُوا أَنفُسکُم وَ أَهلیکُم ناراً وَ قُودُها النَّاسُ وَ الحِجارَةُ عَلَیها مَلائِکَـةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لایَعصُونَ اللهَ ما أَمَرَهَم وَ یَفعَلُونَ ما یُؤمَرُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده¬اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان¬ها و سنگ¬هاست نگه دارید؛ آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سخت¬گیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی¬کنند و آن چه را فرمان داده شده اند) به طور کامل) اجرا می¬نمایند))!(6)

پیام¬ها:
1.
اولین گام در اصلاحات اصلاح خود و بستگان و سپس جامعه است.2. تربیت دینی فرزندان بر عهده مدیر خانواده است.(( قُوا أَنفُسکُم وَ أَهلیکُمُ)) 3. کیفر رها کردن خانواده و نزدیکان ، هیزم آتش دوزخ شدن است.(( وقودها…))1

دعا برای خانواده:
سوره ابراهیم: (( رَبَّنا إِنَّی أَسکَنتُ مَن ذُرَِّیَّتی بِوادٍ غَیرِ ذی زَرعٍ عِندَ بَیتِکَ المُحَرَّمِ رَبَّنا لِیُقیمُوا الصَّلاةَ فَاجعَل أَفئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهوی إِلَیهِم وَ ارزُقهُمُ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُم یَشکُرُونَ (37)… رَبِّ اجعَلنی مُقیمَ الصَّلاةِ وَ مِن ذُرِّیِّتی رَبَّنا وَ تَقَبَّل دُعاءِ(40)
پروردگارا! من بعضی از فرزندانم را در سرزمین بی¬آب و علفی، در کنار خانه¬ای که حرم توست، ساکن ساختم تا نماز را برپا دارند تو دل¬های گروهی از مردم را متوجه آن ها ساز و از ثمرات به آن ها روزی ده شاید آنان شکر تو را بجای آورند!(37) پروردگارا! مرا برپا کننده نماز قرار ده، و از فرزندانم ( نیز چنین فرما)، پروردگارا! دعای مرا بپذیر!(40)

پیام¬ها:
1.
دین داری، گاهی با آوارگی، هجرت، دوری از خانواده و محرومیت از امکانات رفاهی همراه است(( أسکَنتُ مَن ذُرِّیَّتی بِوادٍ غَیر ذِی زَرعٍ))2 2. برای اقامه نماز خود و فرزندانتان، از خداوند استمداد کنید.(( رَبِّ اجعَلنِی)) 3. در دعا هم به خود توجه کنید، (( وَاجنُبنِی وَاجعَلنِی واغفِرلی)) و هم به دیگران.(( وَ بَنِیَّ وَ مِن ذُرِّیَّتی وَ لِوالِدَیَّ وَ لِلمُؤمِنِینَ)) 4. انسان، هم باید به فکر نسل قبل باشد، (( وَ لِوالِدَیَّ وَ لِلمُؤمِنِینَ)) و هم به فکر نسل بعد.(( وَ مِن ذُرِّیَّتِِی)) 5. در دعا، بستگان انسان بر دیگران مقدمند.(( وَ لِوالِدَیَّ وَ لِلمُؤمِنِینَ)) 6. در دعا، به فکر قیامت خود، فرزندان و جامعه باشید.(( یَومَ یَقُومُ الحِسابُ)).2

آرامش در خانواده
سوره روم: (( وَ مِن آیاتِهِ أَن خَلَقَ لَکُم مِن أَنفُسِکُم أَزواجاً لِتَسکُنُوا إلَیها وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَ رَحمَـةً إِنَّ فی ذلِکَ لآیاتِ لِقَومٍ یَتَفَکَّرُونَ؛ و از نشانه¬های او این که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد. در این نشانه¬هایی است برای گروهی که تفکر می¬کنند!)) (21)

پیام¬ها :
1.
زن و مرد از یک جنس هستند.(برخلاف پاره¬ای عقاید خرافی و تحقیرآمیز که زن را موجودی پست¬تر یا از جنس دیگر می¬پندارند.) (( مِن أنفُسِکُم)) 2. همسر باید عامل آرامش باشد نه مایه تشنج و اضطراب.(( لِتَسکُنُوا إِلَیها)) 3. هدف از ازدواج، تنها ارضای غریزه جنسی نیست، بلکه رسیدن به یک آرامش جسمی و روانی است.(( لِتَسکُنُوا أِلَیها)) 4. نقش همسر، آرام بخشی است.(( لِتَسکُنُوا إِلَیها)) 5. محبت، هدیه¬ای الهی است که با مال و مقام و زیبایی به دست نمی¬آید.(( جَعَلَ)) (مودت و رحمت، هدیه خدا به عروس و داماد است.) 6. هر کس با هر عملی که آرامش و مودت و رحمت خانواده را خدشه¬دار کند، از مدار الهی خارج و در خط شیطان است.(( جَعَلَ بَینَکُم)) … 7. رابطه زن و مرد، باید در اساس مودت و رحمت باشد.(( مَوَدَّةً وَ رَحمَـةً)) ( مودت و رحمت، عامل بقا و تداوم آرامش در زندگی مشترک است.) 8. مودت و رحمت، هر دو با هم کارساز است.( مودت بدون رحمت و خدمت، به سردی کشیده می¬شود و رحمت بدون مودت نیز دوام ندارد.) (( مَوَدَّةً وَ رَحمِـةً)) 9. تنها اهل فکر می¬توانند به نقش سازنده ازدواج پی ببرند.(( لِقَومٍ یَتَفَکَّرُونَ)).1

خطر خانواده بی¬ایمان:
سوره تغابن: (( یا أَیُهَا الَّذینَ آمَنُوا إنَّ مِن أَزواجِکُم وَ أَولادِکُم عَدُوًّ لَکُم فَاحذَرُوهُم وَ إن تَعفُوا وَ تَصفَحُوا وَ تَغفِرُوا فَإِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحیمٌ؛ ای کسانی که ایمان آورده-اید! بعضی از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند، از آن ها برحذر باشید و اگر عفو کنید و چشم بپوشید و ببخشید، (خدا شما را می¬بخشد) چرا که خداوند بخشنده و مهربان است!))(14)

پیام¬ها:
1.
لازمه ایمان واقعی، مقاومت در برابر خواسته¬های عاطفی و به ناحق برخی از همسران و فرزندان است، گرچه ممکن است دشمنی آنان را به همراه داشته باشد.
2.
گرچه نباید تسلیم خواسته¬های نابجای همسر و فرزندان شد، ولی رابطه عفو و گذشت و بخشش را مراعات کنید.(( تعفوا…))
3.
در مسیر خطا پوشی؛ تا آخرین مرحله پیش روید؛ ببخشید، سرزنش نکنید و به یاد خودتان هم نیاورید.(( تعفوا و تصفحوا و تغفروا))
4.
تعادل میان وظیفه و غریزه در زندگی خانوادگی لازم است، نه برای عواطف و غرایز دست از وظیفه و هجرت و جهاد بردارید و نه برای ادای وظیفه، عواطف خانوادگی را نادیده بگیرید. ((فاحذروهم و ان تعفوا…)).2

پی¬نوشت¬ها:
1.
تفسیر نور، ج 12 ، ص 130.
2.
همان، ج 6، ص 297.
3.
همان، ص 300.
4.
همان، ج 9، ص 190.
5.
همان، ج 12، ص 87.
 
منبع : مرکز نورپرتال

 

 

 نظر دهید »

زن ، اشتغال و خانواده از دیدگاه اسلام

09 دی 1389 توسط طیبی

ادعاي اصلي ما در اين نوشتار اين است كه طبق آيات و روايات فراوان و بر اساس نظريات برخي از روانشناسان و دانشمندان و با عنايت به ويژگي ها و خصوصيات جسمي و روحي بانوان، بهترين و مهمترين نقش زنان در جامعه را همانا نقش همسري و مادري است.

يكي از سؤالات و مباحثي كه در سال هاي اخير در جامعه ما مطرح بوده است، بحث از توانايي و كارآمدي زنان و حضور فعال آن ها در عرصه هاي اجتماعي و سياسي است. مسئله اشتغال زنان به كارهاي اجتماعي، قضاوت زنان، پليس زن و هم اكنون بحث صدارت و وزارت زنان از جمله مباحث مورد توجه و جنجال برانگيز در گذشته و حال بوده و هست.
در اين ميان عده قابل توجهي از مديران و مسئولان كشور به استناد برخي از آموزه هاي ديني كه ديده يا شنيده اند و باتوجه به حضور زنان در تمام عرصه ها در كنار مردان در بسياري از كشورها، معتقدند كه تفاوت چنداني بين زن و مرد در انجام مسئوليت ها و مديريت هاي اجتماعي وجود ندارد و زنان هم مثل مردان بايد به دنبال مشاغل اجتماعي و تامين درآمد از اين طريق باشند لذا آن را از جمله موارد ارزشي و رشدي براي زنان مي دانند. اين عده ناخواسته تحت تأثير تفكرات فمينيستي كه هم اكنون در بسياري از كشورهاي جهان حاكم است قرار گرفته و براي اينكه مورد اعتراض و محكوميت برخي از سازمان هاي بين المللي دفاع از حقوق زنان قرار نگيرند و خود را هماهنگ و شبيه كشورهاي مترقي نشان بدهند، زنان را تشويق به ادامه تحصيلات عالي به جهت اشتغال به مشاغل اجتماعي مي كنند، و حتي برخي از مسئوليت ها و مديريت هاي اجتماعي را به زنان محول كرده اند. در طرف مقابل عده اي بر اثر برداشت سطحي از برخي از آيات و روايات و تعصب و افكار خشك و متحجرانه، منكر توانمندي هاي زنان در اين امور هستند و حتي نسبت به رانندگي زنان حساسيت منفي نشان مي دهند و وظايف زنان را فقط در چهارچوب خانه تعريف مي كنند.
از آنجايي كه طبق فرمايش اميرمؤمنان علي عليه السلام، انسان هاي جاهل در هر مسئله اي يا افراط و زياده روي مي كنند و يا تفريط و كوتاهي مي كنند1، به نظر مي رسد كه گروه اول، دچار افراط و زياده روي در مورد بانوان شده اند و بر اثر جهل و ناآگاهي نسبت به مباني ديني و عدم شناخت از طبيعت و سرشت زنان، و به علت خود باختگي فرهنگي در برابر تفكرات غربي و مرعوب شدن در مقابل سازمان هاي مدعي حمايت از حقوق زنان، برخي از مسئوليت ها و مديريت هاي اجتماعي را كه در حيطه و مسئوليت و توانايي مردان است را به زنان واگذار كرده اند. اين عده با ناديده گرفتن رسالت مهم و ارزشمند بانوان يعني؛ مديريت خانه و رسيدگي به امور منزل، تربيت نسل آينده و ايجاد محبت و گرمي در كانون خانواده ، مقام و منزلت زن را چنان پائين آورده اند كه از او توقع و انتظار يك كارگر يا كارمندي با حقوق ناچيز را دارند و به راستي كه در حق زنان و بانوان عظيم الشأن جامعه ما ظلم و بي عدالتي روا مي دارند.
اگرچه در گذشته زنان از تمام حقوق انساني خود محروم بودند و بمانند يك برده و حيوان با او رفتار مي شد و زنان موجودي پست و بي ارزش به شمار مي آمدند و آن گونه در حق زنان، ظلم و ستم روا مي داشتند، در قرن بيستم نيز با بي توجهي به طبيعت و ويژگي هاي زنان و بي ارزش نشان دادن وظايف خانوادگي و كشاندن زن به جامعه و استفاده ابزاري از آنان، ظلم و خيانت ديگري را به زنان روا داشته اند.
اجازه بدهيد توجه شما را به آرزوهاي قلبي يك زن غربي جلب كنم. آني رود يكي از نويسندگان مشهور انگلستان است. او مي گويد:
«اي كاش كشور من مانند كشورهاي اسلامي مي بود كه زنان با پوشش و عفت، آسوده ترين زندگي را دارند. اين براي انگلستان يك ننگ است كه دخترانش به خاطر آميختگي با مردان در مشاغل اجتماعي به رذالت كشيده شوند. چه مي شود ما را كه سعي نمي كنيم وظايف و مسئوليت زنان ما، هماهنگ با فطرت و طبيعت آنان باشد يعني همان خانه داري و تربيت فرزند و كارهاي مردانه را به مردان واگذار كنيم تا شرافت و ارزش زنان را به دست آوريم.»2
اگر زنان غربي همواره به دنبال حقوق تضييع شده خود باشند، حق دارند زيرا نه مسيحيت حقوق آنها را تأمين كرده و نه قوانين و آداب و رسوم غرب، اما چنين زحمتي از دوش زنان مسلمان برداشته شده است، زيرا به راستي اسلام، تمام نيازهاي روحي، جسمي و عاطفي زنان را با توجه به طبيعت و سرشت، زنان برآورده كرده است.
در حال حاضر كشور سوئد، از نظر قوانين مربوط به ارتقاي حقوق زن در جهان غرب، رتبه اول را دارد و بخش عظيمي از زنان، شاغل و حقوق بگير هستند. ولي جالب است كه بدانيم درصد زنان در مديريت ها به اندازه صفر است و از زنان در مشاغل پائين آن هم با حقوقي ناچيز، بيگاري كشيده مي شود و آمار بسيار بالاي طلاق و فرزندان نامشروع، از هم پاشيدگي كانون خانواده، آزار و آزادي هاي جنسي بي حد و حساب و زندگي مشترك بدون ازدواج، ارمغان چنين تفكري است3.
ادعاي اصلي ما در اين نوشتار اين است كه طبق آيات و روايات فراوان و بر اساس نظريات برخي از روانشناسان و دانشمندان و با عنايت به ويژگي ها و خصوصيات جسمي و روحي بانوان، بهترين و مهمترين نقش زنان در جامعه را كه همانا نقش همسري و مادري است و در آموزه هاي ديني نيز، بسيار ارزشمند و مقدس شمرده شده است و زن مي تواند از اين طريق به كمال خود برسد تا حدودي برجسته سازيم كه تشويق زنان به اشتغالات اجتماعي بدون قيد و شرط و محول كردن مشاغل گوناگون به آنها و سپردن مديريت ها به زنان خصوصاً مديريت هاي كلان نه تنها خدمتي به زنان نيست بلكه خيانت و ظلمي بزرگ به آنان و به كل جامعه بشري است.
ما براي اثبات اين ادعا، دلايل مختلفي از آيات و روايات و نظرات انديشمندان را ذكر مي كنيم و ضمن دعوت همه خوانندگان به مطالعه اين نوشتار، قضاوت منصفانه را به عهده آنان مي گذاريم و سعي خواهيم كرد كه از اطاله كلام بپرهيزيم تا موجب خستگي و ملالت نشود.
قبل از آنكه به مسئوليت ها و وظايف و رسالت اصلي زنان بپردازيم، لازم است كه با خلقت و آفرينش زن و مقام و منزلت آنان در آيات و روايات به طور مختصر آشنا شويم.
الف) خلقت و آفرينش زن
در منطق قرآن، زن بمانند مرد، يك انسان تمام عيار است و هيچ تفاوتي ميان مرد و زن در اصل خلقت وجود ندارد. هر دوي آنها از يك حقيقت آفريده شده اند.
خداوند در قرآن مي فرمايد: اي مردم، ما شما را از يك مرد و زن آفريديم… همانا گرامي ترين و برترين شما نزد خداوند، باتقواترين شماست4. و در جاي ديگر مي فرمايد: شما را از يك حقيقت واحدي آفريديم5 و يا اينكه مي فرمايد: همه شما (چه مرد و چه زن) را از خاك آفريديم و به خاك برمي گرديد6 طبق نظر اكثر مفسرين شيعه، آفرينش حوا (ع) همانند آفرينش حضرت آدم (ع)، مستقل بوده است و اينطور نبوده است كه حضرت حوا از باقيمانده يا از دنده چپ حضرت آدم (ع) باشد. امام صادق عليه السلام به يكي از ياران خود به نام زراره مي فرمايد: آيا خداوند قدرت نداشت كه براي آدم، همسري از غيردنده او بيافريند؟ آنگاه آن حضرت فرمودند: خداوند هر كدام از آدم و حوا را از گل آفريد. 7
خلاصه مطلب آن كه زن و مرد هر دو انسانند و طبعا بايد از يك چيز آفريده شده باشند و در قرآن هيچ اثري از اينكه زن، از جنس پست تر آفريده شده باشد و يا خلقت زن، طفيلي مرد باشد، و يا زن را موجودي شر و بد يا عنصر گناه معرفي كند، وجود ندارد.
ب) مقام و منزلت زن در قرآن و روايات
برخلاف بسياري از اقوام و ملل جهان درگذشته و حال و حتي برخلاف عقيده و نظر يهوديان و مسيحيان كه زن را موجودي بد و شر و عنصر گناه و فساد معرفي مي كنند، اسلام، زنان را در مقام و منزلتي والا و ارزشمند قرار داده است. مقام زن در اسلام به حدي است كه سومين سوره مفصل قرآن به نام «النساء» ناميده شده است و در ده سوره ديگر به مسائل مربوط به حقوق و منزلت زن اشاره شده است و همه جا در خطاب هاي عام قرآن، زنان مورد خطاب هستند.
اسلام، زن را به عنوان ركن مهم زندگي و متمم حيات انساني و عضو مهم و موثر جامعه بشري قلمداد مي كند و او را در راس امري عظيم قرار داده است كه همان توليد و تربيت نسل بشر است. يعني در دامن زن است كه انبياء الهي و اولياء و بزرگان براي خدمت به بشريت، تربيت مي شوند. امام امت(ره) در جمله معروفي كه از ايشان نقل شده فرمودند: «از دامن زن است كه مرد به معراج مي رود».
قرآن كريم از برخي از زنان بزرگ، با تجليل فراوان ياد مي كنند حضرت آسيه همسر فرعون و حضرت مريم (سلام الله عليها) را به عنوان يك الگو و سرمشق براي همه مومنان معرفي مي نمايد8. و در جاي ديگر، حضرت مريم (سلام الله عليها) را همانند يكي از پيامبران بزرگ الهي مورد خطاب قرار مي دهد و مي فرمايد:
اي مريم، همانا خداوند تو را برگزيده و تو را پاك كرد و تو را بر تمام زنان عالم برتري داد9.
در قرآن كريم، زنان با مردان با القاب مساوي و همسان ياد شده اند كه بر نقش و جايگاه هر يك در جامعه و مساوي بودن آنها در اصل تكليف تأكيد شده است:
همانا مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان مؤمن و مردان و زنان عبادت كننده و مردان و زنان راستگو و… خداوند براي همه آنها مغفرت و اجر بزرگي آماده كرده است10.
همچنين به معاشرت و رفتار پسنديده و مناسب با زنان توصيه شده است. زن و مرد در بهره مندي از كسب و تلاش و پاداش عبادات و الزام به تكاليف يكسان و مساوي هستند و زن مي تواند مانند مرد، مستقلا اراده كند و مستقلا كار كند و مالك نتيجه كار و تلاش خود شود، قرآن در اين زمينه مي فرمايد:
مردان و زنان، هركدام بهره اي از كوشش ها و تلاش هاي خود دارند11.
هيچ تفاوتي در مقررات كلي و جزيي و اصول عقايد و فروع آن ميان زن و مرد نيست و در واجبات فردي مثل نماز و روزه يا واجبات اجتماعي مانند حج و امر به معروف و نهي از منكر و اقتصادي مانند خريد و فروش، تفاوتي بين زن و مرد نيست و زنان در حق تحصيل و انتخاب رشته تحصيلي، مالكيت، انتخاب محل سكونت و مانند آن، مستقل و خودكفا و آزاد هستند.
اين قسمت را با ذكر چند حديث و روايت در مورد ارزش و مقام و منزلت زن، متبرك و مزين مي كنيم. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند: بهترين اولاد شما، دختران هستند12 و در جاي ديگري فرزندان دختر را حسنه و نيكي معرفي كردند كه خداوند به واسطأ آنها، به انسان ثواب مي دهد13 و فرمودند: اگر تحفه و هديه اي براي اهل و عيال خود خريديد، اول به فرزندان دختر بدهيد و هركس دختري را خوشحال كند همانند اين است كه بنده اي از فرزندان اسماعيل را در راه خدا آزاده كرده است.14
پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمودند: من فقط از دنياي شما عطر و زنان را دوست دارم15 و مي فرمودند: نزديك ترين شما به من در قيامت كسي كه با همسر خود به نيكي رفتار نمايد16 آن حضرت در جاي ديگري فرمودند: بيشترين خير و خوبي در زنان است.

پي نوشت ها:

1-نهج البلاغه، كلمات قصار.
2- كتاب المرأه في كل الاسلام، مريم نورالدين فضل الله، ص .45
3- جامعه شناسي اشتغال زنان، خديجه سفيري، ص .137
4- سوره حجرات: .13
5- سوره زمر: 6.
6- سوره طه: .55
7-من لايحضر الفقيه، ج 3، ص .379
8- سوره تحريم: .11
9- سوره آل عمران: .42
10- سوره احزاب: .35
11- سوره نساء: 19 و .32
12- بحارالانوار، ج 101، ص .91
13- الكافي، ج 6، ص 4.
14- وسائل الشيعه، ج 21، ص .514
15- الكافي، ج 5، ص .321
16- وسائل الشيعه، ج 12، ص .152

نويسنده:مجيد محمديان

 

 نظر دهید »

صداقت و امانتداری از ویژگی های خانواده قرآنی

09 دی 1389 توسط طیبی



 










صداقت و امانت داری از ویژگی های خانواده قرآنی است

 

مشاور خانواده تشکیل خانواده قرآنی درجامعه را مشکل دانست و صداقت و امانت داری را از ویژگی های خانواده قرآنی معرفی کرد.

زهرا آقامیری، مشاور ارشد خانواده در بخش خانواده هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و درمورد ویژگی‌های خانواده قرآنی به خبرنگار شبستان گفت: از دیدگاه قرآن مهمترین اسوه حضرت فاطمه(س) است که در کارها و فعالیت‌های اجتماعی در امور منزل به عنوان الگوی بانوان معرفی می‌شود و برای مردان نیز حضرت علی(ع) بالاترین شاهد و مثال هستند.

وی افزود: متأسفانه ما در بخش آموزش مسایل اجتماعی براساس اسوه‌‌های دینی و قرآنی ضعیف عمل کردیم و موفق نبودیم، درحالی که آموزش و پرورش به راحتی می‌تواند مسئله حجاب را به عنوان یکی از مشخصه‌های خانواده قرآنی بر روی یک کودک هفت ساله پیاده کند که در این زمینه صداوسیما نیز تا حد زیادی مورد انتقاد است.

وی درمورد آموزش همسرداری براساس قرآن گفت: ما در مقاطع مختلف تحصیلی در آموزش و پرورش و مهم تر از همه در دبیرستان هیچ درس و کتابی را حتی به شکل تحلیل یافته در موضوع همسرداری برای دختران و پسران ارایه نکرده‌ایم. در مقوله ازدواج ابتدا باید مفهوم و هدف از ازدواج به طور کامل مورد بررسی قرارگیرد تا مفهوم واقعی آن برای افراد تبیین شود.

وی افزود: ازدواج فقط براساس تمایلات مادی و جسمی نیست و تمایلات مادی و جسمی در مرحله آخر از خواسته‌ها قرار دارند.

وی یادآورشد: متأسفانه در جامعه به محض رسیدن سن دختر و پسر به حد مورد نظر خانواده‌ها، نسخه ازدواج برای آنها درنظر گرفته می‌شود. اما برای این ازدواج هیچ یک از دختر و پسر شناختی نسبت به یکدیگر ندارند و هدف زندگی را نمی‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: دین اسلام ویژگی‌های کامل همسرداری را به طور کامل برای مرد و زن تشریح کرده است اما ویژگی‌های همسرداری در اسلام غریب مانده است، دین اسلام در مورد جزئی‌ترین حقوق دستورالعمل کاربردی ارایه می‌دهد. به طور مثال درمورد آراستگی زن و مرد برای یکدیگر و توجه به خواسته‌های طرفین از امام محمدباقر(ع) نقل شده است که روزی فردی به خانه حضرت به عنوان میهمان وارد شدند و امام محمدباقر(ع) لباس قرمز پوشیده بودند. میهمان از ایشان دلیل پوشیدن لباس قرمز را سوال کردند و امام محمدباقر(ع) فرمودند تا زمانی که در خانه هستم، برای انسباط خاطر همسرم از این رنگ لباس استفاده می‌کنم.

آقامیری در مورد ویژگی‌های خانواده قرآنی در جامعه قرآنی گفت: خانواده قرآنی در جامعه قرآنی فقط در یک ماه نمایشگاه قرآن و محافل قرآنی خلاصه نمی‌شود. متاسفانه ما در محافل عمومی مثل سمینارها و فرهنگسراها کمتر رنگ و بوی قرآنی مشاهده می‌کنیم و علت آن این است که فقط به پوسته قرآن اکتفا کرد‌ه‌ایم.

وی گفت: درحال حاضر درصد عظیمی از کودکان و نوجوانان حافظان قرآن هستند و یا به دنبال گرفتن مدارک قرآنی هستند، اما در خانواده به طور جدی خلاء قرآنی دارند و درمورد رفتارهای اجتماعی و رویارویی با مسایل مختلف اجتماع رنگ و بوی قرآنی پیدا نکرده‌اند، درحالی که حافظ خوب قرآن هستند.

وی اظهارداشت: محصولات قرآنی خوب است اما آیا مشاوره قرآنی نیز داریم، متأسفانه مادیات بیشتر از معنویات در خط فکری افراد جامعه قرارگرفته است. خانواده قرآنی ملول و مریض نیست. افراد در خانواده قرآنی به دنبال کسب روزی حلال هستند و برای بدست آوردن بسیار تلاش می‌کنند. صداقت، امانت‌داری، سبزی و سرزندگی از مشخصات خانواده قرآنی است.

وی تعاون، نوع‌دوستی، ایثار و فداکاری را از مشخصات خانواده قرآنی برشمرد و افزود: برای رسیدن به خانواده قرآنی نهاد آموزش و پرورش باید یک نهاد قرآنی باشد اما آموزش و پرورش با ارایه الگو بدون توجه به روحیه کودکان و نوجوانان و حتی وضعیت جغرافیایی آنها برنامه‌های تعلیم و تربیت را تدوین می کند که در نهایت هم در عرصه عمل و زندگی واقعی کارایی حقیقی را ندارد.

آقامیری صداوسیما را مهمترین رسانه هر کشوری خواند و افزود: صداوسیما مهمترین بخش رسانه‌ای در هر کشور است اما نتوانسته در بخش آموزش خانواده قرآنی در ساعات ویژه‌ای از یک هفته و یا یک ماه، برنامه‌ای مدون و به شکل مرتب ارایه دهد.

وی تصریح کرد: آموزش نباید فقط به شبکه آموزش و یا کتب درسی محدود شود. اما صداوسیما در ساعات تعیین شده برنامه‌های آموزش مختلف را در رنگ و لعاب خاص ارایه می‌کند، درحالی که درمورد آموزش دین و عفت زنان کمرنگ عمل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی و آگاهی همراه با آموزش درمورد مراحل مختلف تشکیل خانواده قرآنی بسیار ضعیف است و همین موضوع معضل اصلی جامعه و سرمنشأ مشکلات مختلف اجتماعی است.

وی گفت: آموزش احترام به والدین، حق‌الناس و احترام به حقوق دیگران درقالب داستان، حکم و نقاشی باید از دوره کودکستان آغاز شود و در مقاطع بالاتر مثل راهنمایی با مسایل عاطفی عجین شود و در دبیرستان بحث همسرداری کاملا براساس آموزه‌های دینی و قرآنی ارایه شود تا جوانان از تجربیات نادرست یکدیگر در این زمینه استفاده نکنند. این تجربیات منشأ کج‌روی‌ها و انحرافات بعدی است.

 


 

 نظر دهید »

خانواده سالم

06 دی 1389 توسط طیبی

خانواده ای سالم برای آن که بتواند تمامی نیازهای افراد خود را برآورده سازد، باید ویژگیهای ممتازی داشته باشد. آقایان به طور معمول پیشرفت خود را در تحولات اجتماعی و کامیابیهای اقتصادی می بینند. برای خانمها هم باید شرایط مهیا شود که این احساس رشد و پیشرفت در آنها نیز به وجود آید. البته در دستورات دینی نکاتی مطرح شده است تا آقایان بر اساس آن زمینه رشد را به طور مستقیم برای همسرانشان فراهم کنند. بخشی از احساس رشد در بانوان از طریق مادری و تربیت فرزندان حاصل می گردد. با وجود این زمینه رشد در ابعاد دیگر نیز باید فراهم گردد.

قرآن کریم خانواده قرآنی را چنین معرفی می کند:

«وَ مِن آیاتِهِ أن خَلَقَ لَکُم مِن أنفُسِکُم اَزواجاً لِتَسکُنُوا إِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّهً وَ رَحمَهً أنَّ فی ذلِک لَایاتِ لِقَومٍ یَتَفَکَّرونَ»

و از نشانه های او این که از [نوع] خودتان همسرانی برای شما آفریده تا بدانها آرام گیرید، و میانتان دوستی و رحمت نهاد. آری در این [نعمت] برای مردمی که می اندیشند قطعاً نشانه هایی است.

اگرچه این آیه به طور مستقیم به خانواده نمی پردازد و بحث اصلی اش ازدواج و کارکرد آن است، اما با توجه به اینکه ازدواج پایه تشکیل خانواده است، در این باره هم می توان چندین نکته را از آن دریافت.

قرآن به عنوان، منبع اصلی و لایزال دین مبین اسلام، بر کارکرد انسانی و اجتماعی خانواده توجه داشته و دستوراتی نجات بخش و روشنگر در این باره فرود آورده است.

الف: «و مِنَ آیاتِهِ أن خَلَقَ لَکُم مِن أنفُسِکُم اَزواجاً»

این بخش از آیه بیان می دارد که همسران شما از جنس خودتانند، برای انسان همسری از جنس فرشتگان آفریده نشده است. بنابراین هر فرد باید به همسرش به چشم یک انسان همانند خودش بنگرد و کرامت او را محترم بشمارد.

ب: لِتَسکُنُوا إِلَیها

بر پایه این بخش از آیه خانه و خانواده باید محل سکون و آرامش باشد نه محل فرسایش. بی شک در خانه ای که محل آرامش برای افراد خانواده نیست مشکلات رخ می نماید و بر هم? اعضای خانواده است که برای برطرف شدن آن تلاش کنند.

اگر همه اعضای خانواده به وظایف الهی و اخلاقی خود عمل کنند، بدون تردید خانه به محلی امن و سرشار از آسایش و آرامش تبدیل می گردد. ارمغان خجسته این آسایش، آرامش بخشیدن به افراد خانواده است که چه بسا در بیرون مشکلاتی دارند اما در خانه و در میان جمع خانواده آن را از خاطر می برند. در پرتو خانواده ای آرام است که افراد برای ورود به فردای جامعه انرژیهای جدیدی را کسب می کنند.

 

 

 نظر دهید »
دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

مدرسه علمیه طوبی بهبهان

اَلَّذِینَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَی لَهُم وَ حُسنُ مَئَابٍ
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • عمومی
    • فصلنامه طوبی
  • فرهنگی
    • مشاوره
      • چگونگی رفتار با کودکان
    • عکس
    • شعرها و سروده ها
  • مطالب پژوهشی
    • دل نوشته
  • ویژگی های خانواده قرآنی
    • زن ، اشتغال و خانواده از دیدگاه اسلام
  • خبرها
  • لبخند
  • روایت
  • جلوه‌هایی از نور
  • پیام هفته
  • مناجات
  • آموزش
  • مسابقات
  • حکایات و داستان ها
  • چگونگی رفتار زنان با مردان و بالعکس
  • چکیده تحقیق پایانی
  • دینداری فاطمی
  • مناسبات
  • شهدا
  • پیامهای محرمی
  • پیامهای محرمی
  • نکته های شیرین زندگی
  • نکته های شیرین زندگی

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • خانه


مدرسه علمیه طوبی بهبهان

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس