روابط همسران از دیدگاه قرآن وائمه
روابط همسران از دیدگاه قرآن و ائمه …
پیمانی پاک
تشکیل خانواده در اسلام، مسئلهای حیاتی و برنامهای عالی است که اگر چه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل میپوشد امّا نخستین مایههای آن بصورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج به ارادهی حکیمانه حضرت باری تعالی در نهاد انسان قرار داده شده است. ایجاد آرامش و مودت بر اثر ازدواج از نشانههای لطف خداوند میباشد.
به علاوه محکمترین و برترین برنامه برای جلوگیری از گناه و صیانت جامعه و نجات دادن نسل جوان از سقوط در باتلاق منکرات، ابتذال و فحشاء، ازدواج میباشد. براین اساس در مرحله اوّل بر والدین، اقوام و نهادهای ذیربط واجب است که نسبت به ایجاد مقدمات این سنت الهی و حرکت پسندیده اقدام کنند و با دستان خویش با سادهترین روش زمینه پیمانی پاک را فراهم آورند. در مرحله بعد بر پسران و دخــتران است که بنای زندگی و سعادتمندانهای را به دور از تکلّفات و با اجتناب از شرایط سخت برپا نمایند. البته این موضوع با مقدماتی انجام میپذیرد.
پژوهش پیرامون همسر دلخواه
تشکیل کانونی به نام خانواده اهمیت شایان توجهی دارد زیرا برای هر کــسی یک بار در طول زندگیش این فرصت پیش میآید و هر کدام از دخــتر و پسر میخواهد برای خود شریکی در مسیر زندگی خویش برگزیند که تا پایان عمر با وی خواهد بود و از همه اسرار و رموز او باخبر خواهد گردید. شریکی که مادر فرزندان، و مربّی کودکان است و یا آن که پدر و مسؤول و مدیر خانواده است و در صورت انتخاب درست، به اعتبار، عزت و آبروی طرفین افزوده خواهد شد، بنابراین عقل و برهان چنین قضاوت میکند که دربارهی همسر آینده باید بررسی هایی بعمل آورد. از این جهت حضرت امام رضا(ع) فرمودهاند: «النکاحُ رِقٌ فاذا انْکَحَ اَحَدُکُمْ ولیْدةً فَقَدْ ارقّها فلْینْظُرْ اَحَدَکُمْ لِمَنْ یَرُقُّ کریمته.»
براساس این روایت نورانی کــسی که دخــتر خویش را شوهر میدهد در واقع او را از حوزه ی اختیار خویش بیرون میآورد و در اختیار دیگری قرار میدهد بنابراین باید خانوادهها بررسی کنند که دخــتر خویش را به چه کــسی میدهند و پارهای از حیات خود و محصول تلاشها، تربیتهای خویشتن را به دست چه فردی میسپارند. بنابراین دخــتر و پسر قبل از ازدواج باید از روحیات، عادات، اخلاق و سلامت فیزیکی و روانی یکدیگر در حد ضرورت باخبر باشند. از این جهت است که رسول اکرم (ص) تأکید نمودهاند با افراد دارای حسب و نسب وصلت کنید زیرا تمامی خصال و صفات والدین به فرزندان انتقال مییابد. خانوادهها مراقب باشند دخــتر با ایمان خود را به جوانی که اهل حق و حقیقت نمیباشد و خود در باتلاق انحراف دست و پا میزند ندهند و برای جوان پاک خود دخــتری را که به ارزشها و فضایل پشت پا زده است انتخاب نکنند. حضرت امام رضا(ع) مسلمانان را از وصلت با شرابخواران نهی کردهاند: «و ایّاکَ انْ تُزَوَّجَ شارِبَ الَخَمْر فان زَوَّجْتهُ فکانما قَدّتْ الی الزّنا؛ اجتناب کن از این که دخــتر خود را به شرابخواری بدهی که اگر او را به چنین تبهکاری شوهر دهی گویا آن که آن پاکدامن را به زنا دادهای؟!» آری آن که پای بند واجبات الهی نمیباشد و از ارتکاب فسق و فجور پروا ندارد و از حسنات اخلاقی بی بهره است نباید به عنوان همسر آینده برگزیده شود زیرا بنا به فرمایش ائمه هدی آثار حرام و گناه در نسل آشکار میگردد.
جایگاه خانواده
خانواده هسته ی نخستین تشکیل ساختمان جامعه به شمار میرود و عواملی چون عشق و محبت و عاطفه را در وجود انسانها ریشه دار مینماید. با رعایت موازین ارزشی اسلامی زندگی خانوادگی شکوفا میگردد و آیین اسلام حقوقی برای اعضای آن بوجود میآورد که با مراعات و اجرای آن، صفا و صمیمیت چون چشمهای جوشان در خانواده جاری میگردد.در حضور مناسبات اخلاقی و روابط بین اعضای خانواده حضرت امام رضا(ع) یک اصل کلّی، جالب و دارای پیامی روان شناختی را مطرح میفرمایند: «اجْعلْ مُعاشرَ تَکَ مَعَ الصغیرو الکبیر؛ یعنی برخورد خود را با افراد کوچک و بزرگ زیبا و نیکو گردان» که این اصل در حُسن معاشرت و بهبودی آن تأثیری فراوان دارد، این سخن میتواند برگرفته از فرمایش رسول اکرم (ص) باشد که میفرمایند: «خیرکم خیرکم لاهله و انا خیرکم لاهلی : بهترین شما کــسی است که برای اهل خانهاش نیکو باشد و من نیکوترین شما برای خانوادهام هستم. مرد خانه حقّ ندارد به هر دلیلی ارتباط با همسر خویش را بیش از چهار ماه ترک نماید فکر این که زن به ترک آن راضی باشد یا اینکه برای مرد مسافرت واجبی و لازمی چون حج و کــسب معاش پیش آید، این که چنین آمیزشی حاوی خسرانی غیر قابل جبران باشد. گروهی به محضر حضرت امام رضا(ع) آمدند و عرض کردند: ای پسر رسول خدا(ص) مردی زنی جوان دارد و چون مصیبتی متوجهاش گردیده، مدت چند ماه و بلکه یک سال است که ارتباط با همسر خویش را ترک کرده است البته این کار به دلیل اذیت، آزار و انتقام نبوده بلکه به علت اندوه و افسردگی خاطر از این معاشرت اجتناب کرده است. آیا با این عمل عصیان و ترک گناهی مرتکب شده است. امام فرمودند: بلی، ترک این ارتباط بیش از چهار ماه گناه دارد.
ابراز محبت و ایجاد مودت
اصل محبت را خداوند در قلب زن و شوهر قرار میدهد و بر آنان است که این نعمت باطنی و حالت قلبی را که موجب آرامش زندگی و صفا و پاکی است بوسیله جانبداری از هم، گذشت و فداکاری، خوش اخلاقی، توقع در اندازه و ظرفیت لازم، حفظ شئون و شخصیت طرفین و اجتناب از بگو مگوهای بیهوده حفظ کنند و از عواملی که به محبت و عاطفه خلل وارد مینماید بپرهیزند زیرا تبدیل این عاطفه و شوق به کینه و نفرت و بغض در صورتی که ملاک شرعی و عقلی در کار نباشد مبدل نمودن نعمت به نقمت و بلاست و خود نوعی ناسپاسی به شمار میآید البته به فرمایش حضرت امام رضا(ع) دلها را رغبت و نفرت و نشاط و سستی میباشد، هنگامی که دل میل و اقبال میکند بینش و ادراک دارد و زمانی که بی میل است افسرده و ناتوان میباشد از این روی هنگامی که درون با نشاط توأم میباشد باید دلها را بکار گرفت و زمانی که حالت سستی و رخوت دارد باید آن را رها کرد تا توان و آرامش خود را بازیابد.
زن و شوهر در روابط عاطفی با یکدیگر باید این بیان گُهربار امام رضا(ع) را در نظر گیرند که میفرمایند: اگر مؤمنی خشمگین شود عصبانیت، وی را از طریق حق بیرون نمیبرد و اگر شادمانی یابد این خرسندی وی را دچار باطل نمیسازد و چون به اقتداری میرسد بیشتر از آنچه حق دارد، نمیگیرد. حضرت امام رضا(ع) در سیره ی عملی خویش در جهت تقویت عواطف و تکریم شخصیت حاضران در خانه و در جمع معاشرین این گونه بودند. ابراهیم بن عباس میگوید: هرگز شخصیتی برتر از امام رضا(ع) ندیدم، هرگز پای خویش را در مقابل همنشین خویش دراز نمینمود و پیش از او تکیه نمیداد. به خدمتگزاران دشنام نمیگفت، صدایش به خنده بلند نمیشد و همواره با غلامان و زیردستان خود کنار سفره ی غذا مینشست. حضرت امام رضا(ع) اعتقاد داشتند: اگر نسبت به کــسی محبتی دارید آن را آشکار کنید زیرا اظهار دوستی نیمی از خردمندی به شمار میآید بنابراین زن و شوهر باید عواطف خود را در خصوص یکدیگر علنی سازند و در این مورد از خجالت و شرمساری پرهیز کنند. یکی از اموری که بر رونق و صفای خانه میافراید تلاوت قرآن میباشد. حضرت علی بن موسی الرضا(ع) فرمودهاند: در خانه هایتان برنامهای برای تلاوت قرآن کریم ترتیب دهید به درستی هرگاه در منزلی قرآن خوانده شود امور اهلش سهل و آسان میگردد و خیر و برکتش بسیارشده و در غیر این صورت اهل خانه در تنگنای فکری و روانی و اقتصادی قرار میگیرند.
بر این اساس عوامل معنوی و روی آوردن به سنتهای مذهبی میتواند روابط عاطفی و فضای روان شناختی خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. در مواقعی حتی ابراز عواطف هم برقرار است ولی گویا احساس آرامش از خانه رخت بربسته است و این بدان دلیل میباشد که اهل خانه از ذکر خداوند اعراض نمودهاند چرا که قرآن میفرماید: «وَ مَنْ اعْرَضَ عَنْ ذکری فانَّ لَهُ معیشة ضنکا.»