مدرسه علمیه طوبی بهبهان

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

جایگاه خانواده در اسلام

03 بهمن 1391 توسط طیبی

خانواده در اسلام کانون عبودیت پروردگار است و اسلام اساس خانواده را بر مودت و رحمت می داند و بر حفظ و تشکیل آن تأکید زیادی دارد . مثلاً در آیه 32 سوره مبارکه نور در مورد اهمیت تشکیل خانواده می فرماید « و انکحوا الأیامی منکم و الصالحین من عبادکم و امائکم إن یکونوا فقراءَ یغنهم الله من فضله و الله واسع علیم »

در محیط خانواده ؛فرزند نیاز تکوینی و مستقیم خود را به پدر و مادر تأمین می کند و زن و شوهر نیاز جنسی و عاطفی خود را به وسیله یکدیگر برطرف می کنند .

اسلام برای خانواده از ابتدای تشکیل آن برنامه ویژه­ای دارد .نحوه معاشرت اعضای خانواده ؛ روابط والدین و فرزندان هریک دستورات خاصی دارد .

از دید اسلام اساس زندگی خانوادگی بر محبت و عشق بنا شده است . خدواند در قرآن در آیه 21 سوره مبارکه روم می فرماید:

«  و من ایاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون »

و از نشانه های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا درکنار آنان آرامش یابید ؛ و میانتان مودت و رحمت قرار داد در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند .

هدف خداوند از بیان آیه این است که میان دو همسر مودت و مهر و محبت برقرار باشد و در کنار هم احساس آرامش کنند . بنابراین اصل در زندگی خانوادگی وجود فضایی آرام و محبت آمیز است . زن و شوهر باید سعی کنند که در محیط خانواده ؛ میان اعضاء آرامش به وجود آید و روز به روز ، عواطف و محبتشان به هم بیشتر شود .

 

 

الگوهای خانواده در قرآن

 

اسلام در روش تربیتی خود ، انسانها را به الگوها و نمونه هایی برتر توجه می دهد . در واقع تأثیر الگوها در ساخته شدن فرد و جامعه بر کسی پوشیده نیست و هر خانوداه­ای که می تواند برای ایجاد آرامش و موفقیت در زندگی به این الگوها و نمونه ها توجه ویژه داشته باشد . که یک نمونه از خانواده ای برتر در قرآن خاندان حضرت ابراهیم (ع) است .

خداوند در آیه33و 34 سوره مبارکه آل عمران به برگزیده بودن این خاندان اشاره فرموده است.   

« انّ الله اصطفی آدم و نوحا و ال ابراهیم و ال عمران علی العالمین * ذریه بعضها من بعض و الله سمیع علیم »    

خداوند آدم ابوالبشر و نوح آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داد . خاندان و دودمانی که برخی از برخی دیگر نشأت گرفته و با هم دارای پیوند و ارتباط بودند و خداوند شنوای دانا است .

ادامه »

 نظر دهید »

مهمترین عامل بقای زندگی مشترک

30 مهر 1391 توسط طیبی


نگرش مثبت به همسر

ایرنا : رئیس انجمن مطالعات خانواده در ایران ، داشتن گرایش و نگرش مثبت به همسر را مهمترین عامل بقای زندگی مشترک دانست و گفت :

ادامه »

 نظر دهید »

بهشت را به خانه ببر

25 مهر 1391 توسط طیبی

 

مباحثی پیرامون اخلاق فردی در خانواده

شناخت دنیای متفاوت زن و مرد
همان طور که زن و مرد ، از لحاظ ظاهری با یکدیگر متفاوتند ، این تفاوت‌ها در روحیات آنها هم دیده می‌شود . در اینجا به ذکر مهم‌ترین این موارد می‌پردازیم :
1. زن ، توجّه بیشتری به جزئیّات دارد و مرد ، کلّی نگر است .
2. مرد ، از زن اجتماعی‌تر است امّا زن ، از هوش اجتماعی بالاتری برخوردار است .
3. مرد کمتر می‌تواند چند کار را به طور همزمان و به طور منظم مدیریت کند . امّا زن در مدیریت خود نظم بیشتری دارد .
4. زن همیشه از هدیه گرفتن و خرید کردن خوشحال می‌شود . امّا این گونه امور مرد را به اندازه‌ی زن مسرور نمی‌کند .
5. جهت یابی مرد ، قوی‌تر از زن است .
6. مردها در رشته‌های فنّی موفّق‌ترند و زنها در رشته‌هایی که با محفوظات بیشتر سر و کار دارند .
7. مرد از لحاظ شخصیّتی نسبت به زن غمگینی بیشتری دارد و زن شادی افزون‌تر .
8. مردها بیشتر تمایل دارند مانع دعوا شوند ، امّا زنها در مواردی دعوا را استمرار می‌بخشند .
9. مرد در مقابل استرس ، کم طاقت است ؛ امّا زن مقاومت بیشتری نشان می‌دهد .


آشنایی با دنیای زنان :
شما و همسرتان به عنوان شریک زندگی یکدیگر ، باید از نیازها و توقعّات هم آگاهی داشته باشید تا بتوانید از اختلاف‌های احتمالی جلوگیری کنید . بدین منظور :

به عنوان یک مرد باید :
1. همسرتان را درک کنید .
2. نشان دهید که حضور همسرتان ارزشمند است .
3. به همسر خود احترام بگذارید .
4. زن نیازمند حرف زدن است .
5. به همسر خود توجّه کنید .


آشنایی با دنیای مردان :

به عنوان یک زن باید :
1. شوهرتان را با مردهای دیگر مقایسه نکنید .
2. از شوهرتان تشکّر کنید .
3. شوهر خود را تحسین کنید .
4. به سکوت هم احترام بگذارید .

پس :
آرامش خواهد آمد اگر …
1. از خدا کمک بخواهید .
2. اهل عمل و مسئولیّت پذیر باشید نه مسئولیّت گریز
3. جدال نکنید و هرگز دشنام ندهید .
4. به یکدیگر هدیه بدهید .
5. هنر معناجویی داشته باشید .
6. حتّی المقدور با یکدیگر غذا بخورید .
7. جلسات خانوادگی ترتیب دهید .
8. به عهد خود وفا کنید .
9. همسرتان را هر طور که دوست دارد ، صدا بزنید .
10. عیب پوشی کنید .
11. محبّت خود را انتقال دهید .
12. تا می‌توانید عاشقانه زندگی کنید .
13. عذرخواه باشید و خود نیز عذر دیکگران را بپذیرید .
14. گذشت داشته باشید .
15. رازدار باشید .
16. به خلوت یکدیگر احترام بگذارید .
17. همسرتان را از وضعیّت اقتصادی موجود ، آگاه کنید .
18. مخصوص آقایان : شادی خانواده در گرو تفریح و سرگرمی است .

از شما خواستاریم این مطالب را مطالعه و در اختیاز دیگران قرار دهید و اگر در رفتار شما با دیگران و همچنین رفتار دیگران با شما تغییری (چه مثبت و چه منفی) به وجود آمد ، در چند جمله نوشته و آن را به نشانی neshaniedoot@yahoo.com بفرستید .

برگرفته از نشریه آستان مقدّس امامزاده فضل (ع) بهبهان.

به مناسبت بزرگداشت حضرت امامزاده فضل (ع)

 

 نظر دهید »

روابط دختر و پسر

26 فروردین 1391 توسط طیبی

ـ دیدگاه اسلام و قرآن :

از دیدگاه اسلام ، ارتباط دوستانه و صمیمی میان دو جنس مخالف فقط در چهارچوب ازدواج معنا دارد در اجتماع با رعایت موازین اسلامی و حفظ حجاب و عفاف در عرصه‌های علمی و مشارکت‌های اجتماعی قابل قبول است و شارع مقدّس آن را نفی نمی کند . از این رو در اسلام رابطه‌ی دوستی بین پسر و دختر معنا ندارد . البتّه روش اسلام : « مخالفت با اختلات دختر و پسر است» نه « مخالفت با شرکت دختر و پسر در مجامع عمومی با حفظ حریم » . این نهی در اسلام به معنای طرد فرد از جامعه و جلوگیری از فعالیّت‌های اجتماعی نیست بلکه حفظ حریم میان مرد و زن و عفّت و حیا را مورد تأکید قرار می دهد . امّا متأسّفانه در بعضی جاها این ارتباط مورد نظر اسلام و طبق موازین اسلام رعایت نشده و مشکلاتی را پدید می آورد که باید در فکر راه چاره‌ي آن بود .

ـ وضع مطلوب در روابط دختر و پسر :

رابطه‌ی دختر و پسر نوعی رفتار اجتماعی محسوب می شود بنابراین قبل از اینکه معتقد به نفی هرگونه ارتباط و یا رابطه‌ی بدون مرز میان آنها باشیم بهتر است اندکی به واقعیّت‌های موجود در جامعه بپردازيم . از طرف ديگر آموزش روابط سالم میان دختر و پسر نیاز اساسی جامعه‌ی کنونی است که متأسّفانه چندان مورد توجّه قرار نگرفته است . برای نشان دادن وضعیّت مطلوب و حدود ارتباط مناسب میان این دو جنس می توان به ویژگی‌ها و خصوصیّات زیر اشاره کرد :

1- شناخت واقعیّت‌های جنس مخالف

2- اجتناب از خیال پردازی و تصوّر رویایی در مورد جنس مخالف

3- از بین بردن ترس‌ها ، دلهره‌ها ، هیجان‌ها ، احساس خصومت و خشونت نسبت به جنس مخالف

4- حفظ خونسردی و صلابت شخصیّت ، به هنگام برخورد با جنس مخالف

5- برخورد مبتنی بر احترام با مراعات حدود شرعی در مورد محرم و نامحرم و حلال و حرام

6- فقدان روابط پنهان با جنس مخالف و مشورت با والدین در این گونه موارد

7- اجتناب از برقراری روابط صمیمانه با جنس مخالف قبل از عقد شرعی

8- نداشتن رفتار سبک ، خودنمایی و جلب توجّه جنس مخالف در مجالس مختلف

 

 

فرازی از مقاله خانم فریده صحرارو (فارغ التحصیل) - مسابقه رشد 2

 نظر دهید »

منشور سعادت

06 تیر 1390 توسط طیبی

 

1. شائبه های درونی :

گاهی وقت ها شوائبی در قلب و عمل انسان می باشد که قائم به غیر هم نیست ؛ برخلاف ریا که قائم به غیر است یعنی باید غیری باشد تا عمل را برای آن شخص از روی ریا انجام دهد . اما گاهی شائبه ، قائم به غیر نیست ، قائم به شخص است مانند عُجب ؛ مثلاً اگر خداوند به او توفیق خواندن نماز شب بدهد ، خود را خیلی آدم خوبی و دارای امتیازی می پندارد و چه بسا خود را از خداوند هم طلبکار می بیند ! عُجب و خودپسندی نیز مانند ریا ، مُفسِد عمل می باشد حتی از نظر فقهی ، مرحوم سیّد در « عروه » می فرماید : عُجب اگر مقارن عمل باشد ، نماز را باطل می کند . التبه در مورد بعد از عمل چیزی نفرموده ، ولی تحقیق آن است که : در این صورت ـ عُجب بعد از عمل ـ گرچه عمل ، باطل نمی شود ، اما کاشفیّت دارد ؛ یعنی کشف می شود که این انسان ، قلباً آلوده است . چنان چه در مورد ریا هم اگر کسی در حین عمل وارد شد و نمازگزار هیچ عملی را برای آن شخص انجام ندهد ؛ فقط در قلبش خوشحال شود که فلانی هم این کار را دید ؛ در این جا نیز عمل باطل نمی شود ولی کاشفیّت دارد از آلودگی قلب و پستی مقام و معرفت شخص .

البته باید توجه داشت که حالت شُکر با عُجب اشتباه نشود ؛ زیرا گاهی می گوید : خدایا ، شکرت که به من توفیق نماز شب دادی ! الان بسیاری در خواب هستند ؛ تو به من لطف فرمودی ! و خلاصه خوشحالی برای این است که این نعمت و احسان را از جانب خدا می بیند و لذا سپاسگزار اوست ؛ این عجُب نیست . و به طور کلی چه در مورد عجب و چه ریا ، انسان از آن طرف نباید مبتلا به وسواس شود و راه نفوذ شیطان را بر خود باز کند تا از طریق وسواس و تخیّل و توهّمِ عجب و ریا ، از عمل خیر و عبادت باز مانده و خیال کند این ، اخلاص است ؛ درحالی که وسوسه ی شیطان است !

2. مکر شیطان و شناخت اولویّت ها :


گاهی شوائب و ناخالصی های اعمال ، مانند عجب و ریا نیست ؛ بلکه دقیق تر است یعنی از مکائد مخفی و تصرّفات و نیرنگ های دقیق شیطان است . در این زمینه جمله ی بسیار عمیقی از یکی از محقّقان و اهل معرفت وجود دارد؛ که من برای به دست آوردن این جمله ، سه هزار کیلومتر راه طی کرده ام ؛ حالا آسان در اختیار شما قرار می دهد . کتابی است به نام « المُقَفِّی الکبیر » که مرحوم صاحب « عبقات » (رضوانُ الله تعالی علیه) از آن نقل می کند . در زمان ایشان خطّی بوده است ؛ آن را در لبنان دیدم . در این کتاب از یکی از بزرگان جمله ای را نقل می کند که در زیر آسمان ، یک جمله ی شاخصی است ؛ می گوید :

کَفَی لِلشَّیطان نَصِیباً فِیکَ اَن یَنقُلَکَ مِن طاعهٍ الی طاعهٍ .

« در بهره مندی شیطان از تو همین بس که تو را از طاعتی به طاعت دیگر منتقل کند ! »

این سه هزار کیلومتر را رفتیم و برگشتیم ، دیدم مقدّر بوده که این جمله را پیدا کنم !

بهره مندی و تصرّف شیطان در انسان ، فقط وادار کردن به گناهان کبیره و صغیره ی متعارف نیست . در هر کسی متناسب با خود اوست ، در مؤمنان و اهل تقوی و مسجد و هیئت هم به نحو خاصّی است .

مثلاً شخص می خواهد عبادتی مثل زیارت عاشورا انجام دهد ، از طرفی هم عَمّه ی پیری دارد و فرصت مناسبی است که از او سر بزند و هدیه ای ببرد و صله ی ارحام نموده و او را خوشحال کند . هر دو طاعت است و عمل خیر ؛ امّا شیطان در این جا دخالت می کند و نفس می آید و اصرار بر خواندن زیارت عاشورا می کند و در مورد دیدار عمّه که فرضاً در این جا اولویت دارد ، می گوید : برای دیدار ، وقت زیاد است ؛ فعلاً زیارت را بخوان ! تشخیص این که کدام عمل برای خداست ، کدام ضرورت و اولویت دارد ، کدام مخالفتش با نفس بیشتر است و کدام نیست ، بسیار مشکل و دقیق است . راهش فقط تقوی و اخلاص و پناه بردن به خداوند و استمداد از اوست . خداوند می فرماید :

إن تَتَّقُوا اللهَ یَجعَل لَّکُم فُرقاناً (سوره ی انفال / آیه 29)

« اگر تقوای الهی داشته باشید ، خداوند برای شما فُرقان قرار می دهد » .

فرقان یعنی نور بصیرتی که حق را از باطل تشخیص می دهد ؛ کردار پاک و خالص را از ناپاک و شیطانی جدا می کند .

3. تجلّی پاکی و اخلاص :


شخص موثّقی نقل کرد که : زمانی مرحوم آیت اله شهید بهشتی (رضوان الله علیه) در نزد امام خمینی مطلبی را بیان نموده و گویا ابراز شکوه ای از بعضی از مسائل جاری می نموده است ؛ امام خمینی خطاب به شهید بهشتی فرموده بودند : این مردم را می بینی که این طور اظهار محبّت می کنند ؟! به مادرت زهرا قسم ، که برای من هیچ فرقی نمی کند که بگویند : « روح منی خمینی » یا بگویند : « مرگ بر خمینی » !

4. حدیث اربعین ، در اخلاص و ظهور حکمت :

عدد اربعین (چهل) که در بعضی آیات و روایات آمده است دارای اسرار و حکمت های پنهانی است و یک نحو ارتباط با ظهور و فعلیّت استعدادها دارد . حدیث معروفی است از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) که فرمودند :

مَن اَخلَصَ لِلَّهِ صَباحاً ظَهَرت یَنابیعُ الحِکمَه مِن قَبله علی لِسانِهِ « کسی که چهل روز همه ی کارهایش را برای خدا خالص کند ، منبع های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می شود » . (اصول کافی ، ج 2 ، ص 16)

اخلاص درجاتی دارد ؛ اخلاص کامل بسسیار مشکل و مرحله ی بالایی است ، باید به خداوند پناه برد و از او استمداد نمود .

آیا این حکمت هایی که در حدیث اشاره شده ، در قلب بوده و با این اخلاص در چهل روز ، ظهور پیدا می کند و از قلب بر لسان جاری می شود ؛ یا این که با اخلاص ورزیدن چهل روز ، ایجاد می شود ؟! این مطلب جای بسیار تأمّل و دقت است !

حضرت امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در نهج البلاغه تعبیری دارد که در عالم منحصر به آن حضرت است ! حضرت در ضمن بیان علّت ارسال پیامبران می فرماید : وَ یُثِیرُوا لَهُم دَفَائِنَ العُقُول .

« یکی از علل ارسال پیامبران این است که : گوهرهای عقولی که در گنجینه های فطرتشان پنهان مانده ، استخراج کنند » . (نهج البلاغه / خطبه اول)

یعنی در عقول و باطن انسان ها ، گنج های دفن شده و جواهر پنهانی است که پیامبران و تعالیم دینی و الهی ، آن ها را می کاوند و به فعلیّت و ظهور می رسانند . از این فرمایش حضرت استفاده می شود که یک حقایق پنهانی در وجود ما هست که خود ما هم خبر نداریم .

سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد

آنچه خود داشت ز بیگانه تمنّا می کرد

این مطلب نشان دهنده ی اهمیّت اخلاص می باشد . روایت داریم که مؤمن زمانی به کمال ایمان می رسد که مدح و ذمّ مردم برای او یکسان باشد !

منبع : نکته ها از گفته ها ، گزیده ای از سخنرانی های استاد فاطمی نیا


 نظر دهید »

زن ، اشتغال و خانواده از دیدگاه اسلام

09 دی 1389 توسط طیبی

ادعاي اصلي ما در اين نوشتار اين است كه طبق آيات و روايات فراوان و بر اساس نظريات برخي از روانشناسان و دانشمندان و با عنايت به ويژگي ها و خصوصيات جسمي و روحي بانوان، بهترين و مهمترين نقش زنان در جامعه را همانا نقش همسري و مادري است.

يكي از سؤالات و مباحثي كه در سال هاي اخير در جامعه ما مطرح بوده است، بحث از توانايي و كارآمدي زنان و حضور فعال آن ها در عرصه هاي اجتماعي و سياسي است. مسئله اشتغال زنان به كارهاي اجتماعي، قضاوت زنان، پليس زن و هم اكنون بحث صدارت و وزارت زنان از جمله مباحث مورد توجه و جنجال برانگيز در گذشته و حال بوده و هست.
در اين ميان عده قابل توجهي از مديران و مسئولان كشور به استناد برخي از آموزه هاي ديني كه ديده يا شنيده اند و باتوجه به حضور زنان در تمام عرصه ها در كنار مردان در بسياري از كشورها، معتقدند كه تفاوت چنداني بين زن و مرد در انجام مسئوليت ها و مديريت هاي اجتماعي وجود ندارد و زنان هم مثل مردان بايد به دنبال مشاغل اجتماعي و تامين درآمد از اين طريق باشند لذا آن را از جمله موارد ارزشي و رشدي براي زنان مي دانند. اين عده ناخواسته تحت تأثير تفكرات فمينيستي كه هم اكنون در بسياري از كشورهاي جهان حاكم است قرار گرفته و براي اينكه مورد اعتراض و محكوميت برخي از سازمان هاي بين المللي دفاع از حقوق زنان قرار نگيرند و خود را هماهنگ و شبيه كشورهاي مترقي نشان بدهند، زنان را تشويق به ادامه تحصيلات عالي به جهت اشتغال به مشاغل اجتماعي مي كنند، و حتي برخي از مسئوليت ها و مديريت هاي اجتماعي را به زنان محول كرده اند. در طرف مقابل عده اي بر اثر برداشت سطحي از برخي از آيات و روايات و تعصب و افكار خشك و متحجرانه، منكر توانمندي هاي زنان در اين امور هستند و حتي نسبت به رانندگي زنان حساسيت منفي نشان مي دهند و وظايف زنان را فقط در چهارچوب خانه تعريف مي كنند.
از آنجايي كه طبق فرمايش اميرمؤمنان علي عليه السلام، انسان هاي جاهل در هر مسئله اي يا افراط و زياده روي مي كنند و يا تفريط و كوتاهي مي كنند1، به نظر مي رسد كه گروه اول، دچار افراط و زياده روي در مورد بانوان شده اند و بر اثر جهل و ناآگاهي نسبت به مباني ديني و عدم شناخت از طبيعت و سرشت زنان، و به علت خود باختگي فرهنگي در برابر تفكرات غربي و مرعوب شدن در مقابل سازمان هاي مدعي حمايت از حقوق زنان، برخي از مسئوليت ها و مديريت هاي اجتماعي را كه در حيطه و مسئوليت و توانايي مردان است را به زنان واگذار كرده اند. اين عده با ناديده گرفتن رسالت مهم و ارزشمند بانوان يعني؛ مديريت خانه و رسيدگي به امور منزل، تربيت نسل آينده و ايجاد محبت و گرمي در كانون خانواده ، مقام و منزلت زن را چنان پائين آورده اند كه از او توقع و انتظار يك كارگر يا كارمندي با حقوق ناچيز را دارند و به راستي كه در حق زنان و بانوان عظيم الشأن جامعه ما ظلم و بي عدالتي روا مي دارند.
اگرچه در گذشته زنان از تمام حقوق انساني خود محروم بودند و بمانند يك برده و حيوان با او رفتار مي شد و زنان موجودي پست و بي ارزش به شمار مي آمدند و آن گونه در حق زنان، ظلم و ستم روا مي داشتند، در قرن بيستم نيز با بي توجهي به طبيعت و ويژگي هاي زنان و بي ارزش نشان دادن وظايف خانوادگي و كشاندن زن به جامعه و استفاده ابزاري از آنان، ظلم و خيانت ديگري را به زنان روا داشته اند.
اجازه بدهيد توجه شما را به آرزوهاي قلبي يك زن غربي جلب كنم. آني رود يكي از نويسندگان مشهور انگلستان است. او مي گويد:
«اي كاش كشور من مانند كشورهاي اسلامي مي بود كه زنان با پوشش و عفت، آسوده ترين زندگي را دارند. اين براي انگلستان يك ننگ است كه دخترانش به خاطر آميختگي با مردان در مشاغل اجتماعي به رذالت كشيده شوند. چه مي شود ما را كه سعي نمي كنيم وظايف و مسئوليت زنان ما، هماهنگ با فطرت و طبيعت آنان باشد يعني همان خانه داري و تربيت فرزند و كارهاي مردانه را به مردان واگذار كنيم تا شرافت و ارزش زنان را به دست آوريم.»2
اگر زنان غربي همواره به دنبال حقوق تضييع شده خود باشند، حق دارند زيرا نه مسيحيت حقوق آنها را تأمين كرده و نه قوانين و آداب و رسوم غرب، اما چنين زحمتي از دوش زنان مسلمان برداشته شده است، زيرا به راستي اسلام، تمام نيازهاي روحي، جسمي و عاطفي زنان را با توجه به طبيعت و سرشت، زنان برآورده كرده است.
در حال حاضر كشور سوئد، از نظر قوانين مربوط به ارتقاي حقوق زن در جهان غرب، رتبه اول را دارد و بخش عظيمي از زنان، شاغل و حقوق بگير هستند. ولي جالب است كه بدانيم درصد زنان در مديريت ها به اندازه صفر است و از زنان در مشاغل پائين آن هم با حقوقي ناچيز، بيگاري كشيده مي شود و آمار بسيار بالاي طلاق و فرزندان نامشروع، از هم پاشيدگي كانون خانواده، آزار و آزادي هاي جنسي بي حد و حساب و زندگي مشترك بدون ازدواج، ارمغان چنين تفكري است3.
ادعاي اصلي ما در اين نوشتار اين است كه طبق آيات و روايات فراوان و بر اساس نظريات برخي از روانشناسان و دانشمندان و با عنايت به ويژگي ها و خصوصيات جسمي و روحي بانوان، بهترين و مهمترين نقش زنان در جامعه را كه همانا نقش همسري و مادري است و در آموزه هاي ديني نيز، بسيار ارزشمند و مقدس شمرده شده است و زن مي تواند از اين طريق به كمال خود برسد تا حدودي برجسته سازيم كه تشويق زنان به اشتغالات اجتماعي بدون قيد و شرط و محول كردن مشاغل گوناگون به آنها و سپردن مديريت ها به زنان خصوصاً مديريت هاي كلان نه تنها خدمتي به زنان نيست بلكه خيانت و ظلمي بزرگ به آنان و به كل جامعه بشري است.
ما براي اثبات اين ادعا، دلايل مختلفي از آيات و روايات و نظرات انديشمندان را ذكر مي كنيم و ضمن دعوت همه خوانندگان به مطالعه اين نوشتار، قضاوت منصفانه را به عهده آنان مي گذاريم و سعي خواهيم كرد كه از اطاله كلام بپرهيزيم تا موجب خستگي و ملالت نشود.
قبل از آنكه به مسئوليت ها و وظايف و رسالت اصلي زنان بپردازيم، لازم است كه با خلقت و آفرينش زن و مقام و منزلت آنان در آيات و روايات به طور مختصر آشنا شويم.
الف) خلقت و آفرينش زن
در منطق قرآن، زن بمانند مرد، يك انسان تمام عيار است و هيچ تفاوتي ميان مرد و زن در اصل خلقت وجود ندارد. هر دوي آنها از يك حقيقت آفريده شده اند.
خداوند در قرآن مي فرمايد: اي مردم، ما شما را از يك مرد و زن آفريديم… همانا گرامي ترين و برترين شما نزد خداوند، باتقواترين شماست4. و در جاي ديگر مي فرمايد: شما را از يك حقيقت واحدي آفريديم5 و يا اينكه مي فرمايد: همه شما (چه مرد و چه زن) را از خاك آفريديم و به خاك برمي گرديد6 طبق نظر اكثر مفسرين شيعه، آفرينش حوا (ع) همانند آفرينش حضرت آدم (ع)، مستقل بوده است و اينطور نبوده است كه حضرت حوا از باقيمانده يا از دنده چپ حضرت آدم (ع) باشد. امام صادق عليه السلام به يكي از ياران خود به نام زراره مي فرمايد: آيا خداوند قدرت نداشت كه براي آدم، همسري از غيردنده او بيافريند؟ آنگاه آن حضرت فرمودند: خداوند هر كدام از آدم و حوا را از گل آفريد. 7
خلاصه مطلب آن كه زن و مرد هر دو انسانند و طبعا بايد از يك چيز آفريده شده باشند و در قرآن هيچ اثري از اينكه زن، از جنس پست تر آفريده شده باشد و يا خلقت زن، طفيلي مرد باشد، و يا زن را موجودي شر و بد يا عنصر گناه معرفي كند، وجود ندارد.
ب) مقام و منزلت زن در قرآن و روايات
برخلاف بسياري از اقوام و ملل جهان درگذشته و حال و حتي برخلاف عقيده و نظر يهوديان و مسيحيان كه زن را موجودي بد و شر و عنصر گناه و فساد معرفي مي كنند، اسلام، زنان را در مقام و منزلتي والا و ارزشمند قرار داده است. مقام زن در اسلام به حدي است كه سومين سوره مفصل قرآن به نام «النساء» ناميده شده است و در ده سوره ديگر به مسائل مربوط به حقوق و منزلت زن اشاره شده است و همه جا در خطاب هاي عام قرآن، زنان مورد خطاب هستند.
اسلام، زن را به عنوان ركن مهم زندگي و متمم حيات انساني و عضو مهم و موثر جامعه بشري قلمداد مي كند و او را در راس امري عظيم قرار داده است كه همان توليد و تربيت نسل بشر است. يعني در دامن زن است كه انبياء الهي و اولياء و بزرگان براي خدمت به بشريت، تربيت مي شوند. امام امت(ره) در جمله معروفي كه از ايشان نقل شده فرمودند: «از دامن زن است كه مرد به معراج مي رود».
قرآن كريم از برخي از زنان بزرگ، با تجليل فراوان ياد مي كنند حضرت آسيه همسر فرعون و حضرت مريم (سلام الله عليها) را به عنوان يك الگو و سرمشق براي همه مومنان معرفي مي نمايد8. و در جاي ديگر، حضرت مريم (سلام الله عليها) را همانند يكي از پيامبران بزرگ الهي مورد خطاب قرار مي دهد و مي فرمايد:
اي مريم، همانا خداوند تو را برگزيده و تو را پاك كرد و تو را بر تمام زنان عالم برتري داد9.
در قرآن كريم، زنان با مردان با القاب مساوي و همسان ياد شده اند كه بر نقش و جايگاه هر يك در جامعه و مساوي بودن آنها در اصل تكليف تأكيد شده است:
همانا مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان مؤمن و مردان و زنان عبادت كننده و مردان و زنان راستگو و… خداوند براي همه آنها مغفرت و اجر بزرگي آماده كرده است10.
همچنين به معاشرت و رفتار پسنديده و مناسب با زنان توصيه شده است. زن و مرد در بهره مندي از كسب و تلاش و پاداش عبادات و الزام به تكاليف يكسان و مساوي هستند و زن مي تواند مانند مرد، مستقلا اراده كند و مستقلا كار كند و مالك نتيجه كار و تلاش خود شود، قرآن در اين زمينه مي فرمايد:
مردان و زنان، هركدام بهره اي از كوشش ها و تلاش هاي خود دارند11.
هيچ تفاوتي در مقررات كلي و جزيي و اصول عقايد و فروع آن ميان زن و مرد نيست و در واجبات فردي مثل نماز و روزه يا واجبات اجتماعي مانند حج و امر به معروف و نهي از منكر و اقتصادي مانند خريد و فروش، تفاوتي بين زن و مرد نيست و زنان در حق تحصيل و انتخاب رشته تحصيلي، مالكيت، انتخاب محل سكونت و مانند آن، مستقل و خودكفا و آزاد هستند.
اين قسمت را با ذكر چند حديث و روايت در مورد ارزش و مقام و منزلت زن، متبرك و مزين مي كنيم. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند: بهترين اولاد شما، دختران هستند12 و در جاي ديگري فرزندان دختر را حسنه و نيكي معرفي كردند كه خداوند به واسطأ آنها، به انسان ثواب مي دهد13 و فرمودند: اگر تحفه و هديه اي براي اهل و عيال خود خريديد، اول به فرزندان دختر بدهيد و هركس دختري را خوشحال كند همانند اين است كه بنده اي از فرزندان اسماعيل را در راه خدا آزاده كرده است.14
پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمودند: من فقط از دنياي شما عطر و زنان را دوست دارم15 و مي فرمودند: نزديك ترين شما به من در قيامت كسي كه با همسر خود به نيكي رفتار نمايد16 آن حضرت در جاي ديگري فرمودند: بيشترين خير و خوبي در زنان است.

پي نوشت ها:

1-نهج البلاغه، كلمات قصار.
2- كتاب المرأه في كل الاسلام، مريم نورالدين فضل الله، ص .45
3- جامعه شناسي اشتغال زنان، خديجه سفيري، ص .137
4- سوره حجرات: .13
5- سوره زمر: 6.
6- سوره طه: .55
7-من لايحضر الفقيه، ج 3، ص .379
8- سوره تحريم: .11
9- سوره آل عمران: .42
10- سوره احزاب: .35
11- سوره نساء: 19 و .32
12- بحارالانوار، ج 101، ص .91
13- الكافي، ج 6، ص 4.
14- وسائل الشيعه، ج 21، ص .514
15- الكافي، ج 5، ص .321
16- وسائل الشيعه، ج 12، ص .152

نويسنده:مجيد محمديان

 

 نظر دهید »
دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

مدرسه علمیه طوبی بهبهان

اَلَّذِینَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَی لَهُم وَ حُسنُ مَئَابٍ
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • عمومی
    • فصلنامه طوبی
  • فرهنگی
    • مشاوره
      • چگونگی رفتار با کودکان
    • عکس
    • شعرها و سروده ها
  • مطالب پژوهشی
    • دل نوشته
  • ویژگی های خانواده قرآنی
    • زن ، اشتغال و خانواده از دیدگاه اسلام
  • خبرها
  • لبخند
  • روایت
  • جلوه‌هایی از نور
  • پیام هفته
  • مناجات
  • آموزش
  • مسابقات
  • حکایات و داستان ها
  • چگونگی رفتار زنان با مردان و بالعکس
  • چکیده تحقیق پایانی
  • دینداری فاطمی
  • مناسبات
  • شهدا
  • پیامهای محرمی
  • پیامهای محرمی
  • نکته های شیرین زندگی
  • نکته های شیرین زندگی

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • خانه


مدرسه علمیه طوبی بهبهان

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس