منشور سعادت
امام زمان ، ظاهر و باطن ائمّه (علیهم السّلام)
عالم جلیلالقدر اسلام شیعه محمّد بن حسن حرّ عاملی (رضوان الله علیه) در کتاب بسیار نفیس « اثباط الهداه » حدیث مهمّی در مورد امام زمان (علیهالسّلام) آورده است . حضرت صادق (علیهالسّلام) از اجداد طاهرینش از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عدد ائمّه را نقل میکند تا میرسد به نام مبارک امام زمان که میفرماید : و هو ظاهرُِهُم و باطِنُهُم « این وصیّ دوازدهم ، ظاهر ائمّه و باطن آنان میباشد » .
یعنی حضرت ، جامع خصوصیّات ظاهری و باطنی امامان و مظهر همهی کمالات آنان میباشد . باطن معصومین ، همان ولایت الهیّهی آنان میباشد .
یکی از عرفا در مورد ولایت عبارتی دارد که ابن تیمیّه که از متعصّبان و معاندانی است که بسیاری از اهل تسنّن هم او را قبول ندارند و نیز عدّهای از ظاهربینان از شیعیان که با دیدهی سطحی به کلام نظر کردهاند ، برآن اشکال و ایراد گرفتهاند . آن عارف گفته است : ولایت ، اعظم از نبوّت است . منظور از این جمله ، این نیست که امام بالاتر از پیغمبر است . بلکه مراد این است که بُعد ولایت یک نبی ، از بعد نبوّتش بالاتر است ؛ زیرا تمام انبیاء ، ابتدا ولی هستند سپس نبی و تا به مقام ولایت نرسند ، به مقام نبوّت نخواهند رسید . دایرهی اوّل ، دایرهی ولایت است . ولایت ، درخت است ؛ امامت و نبوّت ، میوه است . هر پیغمبری ، جهت ولایتش از جهت نبوّتش قویتر است . از ثمرات ولایت ، گاهی نبوّت است ، گاهی امامت است و گاهی هر سه جهت در یک فرد جمع میشود ، هم نبی است ، هم رسول ، هم ولی و هم امام . ولایت ، مقام قرب الهی است که دارای آثار و لوازمی است .
پس معنای کلام آن عارف ، این است که : شخصی که هم نبی است و هم اوّل ، بُعد ولایتش از بُعد نبوُتش اعظم میباشد . زیرا نبوتش یک مأموریّت است که ممکن است تعطیل هم بشود ؛ امّا بُعد ولایت ، تعطیلبردار نیست . مانند همهی انبیاء گذشته که الان نبی نیستند ، نبوُتشان تمام شده است ؛ امّا ولایتشان ـ که همان بُعد معنوی و اتّصال به عوالم ملکوتی و ربط با خداوند و قرب معنوی است ـ همیشگی است که از آثار ولایت ، تصرُف در موجودات به اذن الله میباشد که به آنان مرحمت فرموده است .
در زیارت نامهی امام زمان (علیهالسّلام) میخوانیم :
السَّلامُ علیک نورَالله الذی یَهتَدِی بِهِ المُهتدون
« سلام بر تو ای نور خداوند که به وسیلهی آن هدایت میشوند ، راهیافتگان »
فعل مضارع دلالت بر تجدّد و دوام دارد و دیگر اینکه گاهی معنای شأنی دارد و گاهی معنای فعلی . مراد از عبارت این است که : امام زمان که نور خدا هستند ، هدایت بخشی حضرت دائمی است و مستمر ؛ همه به هدایت و برکت نور آن حضرت ، هدایت میشوند .
الان هم انوار آن حضرت موجود است ؛ هر کس گیرندگی داشته باشد از نور حضرت ، بهره میبرد . امروز تمام کمالات و معارف و هدایتها و انوار و اعمال خیر همه و همه به برکت آن حضرت است . اگر عنایت و لطف او نباشد ، از هیچ کس هیچ خیری صادر نمیشود .
چهارده معصوم (علیهم السّلام) نور واحد هستند ؛ ولایتشان یکی است ؛ در عین حالی که هر یک خصوصیّاتی دارند ، با هم عینیّت دارند ؛ ولایتشان واسطهی فیض خداوند ، در عالم هستی است !
فراموشی و غفلت از امام زمان ، بسیار ظلمتآور و باعث کدورت و عقوبت وگوشمالی است . یاد آن حضرت نباید اختصاص به روز جمعه و دعای ندبه داشته باشد و بس !
منبع : کتاب نکته ها از گفته ها ، آقای فاطمی نیا